سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرح تاپی در آغاز راه با مناقشه پاکستان و افغانستان همراه شد


به گزارش ایرنا، در بیانیه ریاست جمهوری افغانستان که امروز یکشنبه منتشر شد، آمده است، این اظهارات که حکومت پاکستان برای تامین امنیت خط لوله گاز تاپی از گروه طالبان تقاضای کمک می کند، خلاف تعهدات رهبران آن کشور در مورد دخالت نکردن در امور داخلی افغانستان است.
مناقشه پاکستان و افغانستان با شروع اجرای طرح خط لوله گاز تاپی با حضور سران و مقام های کشورهای ترکمنستان، هندوستان، پاکستان و افغانستان در عشق آباد همزمان شده است.
قرار است تا سال 2018 میلادی از طریق این خط لوله گاز سالانه سه میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از مسیر کشور افغانستان به پاکستان و هندوستان انتقال یابد. افغانستان از این خط لوله سهم ترانزیت دریافت می کند. آگاهان اقتصادی این سهم را سالانه بین 400 تا 500 میلیون دلار تخمین زده اند.
این خط لوله گاز برای بیش از یک دهه به دلیل ناامنی و روابط سرد پاکستان و هندوستان به اجرا درنیامده است و برخی از کشورهای شرکت کننده در این طرح نسبت به اجرای آن خوش بین نیستند.
«مشاهد حسین سید» رییس کمیسیون امور دفاعی سنای پاکستان گفته است که خط لوله گاز ایران – پاکستان موسوم به «آی پی» یا خط لوله صلح، امن تر و اقتصادی تر از طرح تاپی است.
ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه خود نوشته است که اظهارات وزیر دفاع پاکستان نشان می دهد که شماری از مقام های آن کشور هنوز هم علاقه مند به مداخله در امور افغانستان هستند و روابط نزدیک با طالبان و نفوذ قابل ملاحظه ای بر این گروه دارند و این همان چیزی است که ادعای بر حق دولت و مردم افغانستان مبنی بر مداخله بعضی از عناصر پاکستان در امور افغانستان را ثابت می کند.
انتقاد ریاست جمهوری افغانستان از پاکستان کمتر از یک هفته پس از آن مطرح می شود که دو کشور در نشست کشورهای قلب آسیا در اسلام آباد با میانجی گری کشورهای چین و امریکا توافق کردند تا گفت و گوهای صلح افغانستان با طالبان، از سر گرفته شود و مقام های کابل نسبت به سرکوب گروه هایی که به روند صلح افغانستان نپیوندند، خوش بین بودند.
بیانیه ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرده است که نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و تامین امنیت شهروندان کشور را برعهده دارند و قادرند از خط لوله انتقال گاز تاپی که بیش از 700 کیلومتر آن، از خاک افغانستان می گذرد، حفاظت کنند.
بر اساس این بیانیه، مردم افغانستان به ویژه شهروندان ساکن در مسیر این خط لوله گاز، با درک منافع و مسئولیت خود در آسیب رساندن به این طرح بزرگ ملی اقتصادی، از هرگونه فعالیت های خرابکارانه گروه های آشوب طلب جلوگیری خواهند کرد.
ریاست جمهوری افغانستان از رهبران پاکستان خواسته است تا به تعهدات خود در مبارزه مشترک با تروریسم و افراطی گری عمل کنند و اجازه چنین اظهارات غیرمسئولانه را ندهند.
شبس*آساق *1610**1565

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آغاز طرح مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه