سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرانه ۲ میلیونی دولت برای هر دانش‌آموز در سال جاری/ توزیع ۷۰ میلیارد تومان سرانه مدارس


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ این تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و پرورشی هدف‌گذاری شده است و آموزش و پرورش بدون همکاری سایر نهادها قادر نیست به وظایف مهم خود برسد.

وی ادامه داد: خوشحالم به دنبال سایر تفاهم‌نامه‌ها امروز بیست و پنجمین تفاهم‌نامه را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا کردیم و امیدواریم این اقدام در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها در آموزش و پرورش، آموزش‌ کتابدارهای آموزش و پرورش، استفاده از منابع ارزشمندی که در کتابخانه ملی است در حوزه پژوهشی برای آموزش و پرورش برکاتی به همراه داشته باشد.

فانی در خصوص نحوه استفاده دانش‌آموزان از این منابع یادآور شد: قرار شد هماهنگی‌هایی با سازمان کتابخانه ملی داشته باشیم و دانش‌آموزان از امکانات و توانایی‌های کتابخانه‌ ملی بازدید کنند و در عین حال معلمان و پژوهشگران آموزش و پرورش بتوانند از منابع ارزشمندی که در کتابخانه ملی است، استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برخی نسخ خطی که در دارالفنون وجود دارد و انتقال آن به کتابخانه ملی گفت: البته اینها خاک نمی‌خورد؛ داریم مدرسه دارالفنون را به گنجینه دارالفنون تبدیل می‌کنیم و این موزه آموزش و پرورش و نماد آموزش و پرورش نوین در کشور است.

وی اضافه کرد: در یکی دو هفته اخیر در افتتاح جشنواره رشد، سالن امیرکبیر دارالفنون را تجهیز کردیم و کتاب‌هایی برای تدوین و تشکیل گنجینه دارالفنون به آنجا منتقل شده است و بخش‌های دیگر دارالفنون به تدریج و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در حال آماده شدن است تا آن مجموعه سیر تطور آموزش و پرورش نوین را در کشور به نمایش بگذارد.

فانی افزود: قدمت کتاب‌هایی که در آنجا مشاهده کرده‌اید حداکثر 120 تا 130 سال بوده و به اندازه قدمت آموزش و پرورش نوین است و ما نسخه‌های متعددی از آن کتاب‌ها را داریم؛ گنجینه دارالفنون برای اولین بار قرار است به رؤیت مردم برسد و دانشکده‌های علوم تربیتی کشور که در حوزه تعلیم و تربیت دانشجو تربیت می‌کنند می‌توانند در آینده از آن مجموعه بازدید داشته باشند و این موضوع، دو، سه واحد درسی است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص پرداخت نشدن سرانه مدارس اظهار داشت: بنده در یکی از استان‌ها مصاحبه‌‌ای داشتم که خوب منعکس نشد. آموزش و پرورش توسط دولت امسال 24.5 هزار میلیارد تومان برای حدود 12 میلیون دانش‌آموز بخش دولتی اعتبار قرار داده است.

فانی افزود: اگر اینها را برهم تقسیم کنیم هزینه‌ای که دولت برای هر دانش‌آموز در سال جاری  متقبل شده به غیر از هزینه‌های سرمایه‌ای برای هر دانش‌آموز، 2 میلیون تومان می‌شود.

وی گفت: بنده این را اعلام کردم و بعضاً در نشریات و رسانه‌ها اینطور منعکس شده که ما سرانه برای هر دانش‌آموز 2 میلیون تومان به مدرسه داده‌ایم؛ این شامل حقوق معلم، تجهیز مدارس و تمام هزینه مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه دو تعریف دارد، گفت: یکی اینکه دولت در مجموع برای هر دانش‌آموز چقدر هزینه می‌کند که به این سرانه می‌گویند و سرانه دیگر پولی است که به مدرسه برای هزینه‌های جاری می‌رود و یک خلطی در انعکاس این خبر شده است.

فانی تأکید کرد: آموزش و پرورش طبق قانون امسال از محل درآمد گاز سرانه در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت و این غیر از بحث 2 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز است.

وی گفت: 200 میلیارد تومان سرانه برای دانش‌آموزان سراسر کشور است که ما با اولویت مدارس محروم بخشی از آن را که تاکنون توسط سازمان مدیریت تخصیص یافته توزیع کرده‌ایم و بخش دیگر آن را به مجرد اینکه اعتبارات را در اختیار داشته باشیم اختصاص می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه تا الان چقدر سرانه به مدارس واریز شده است، یادآور شد: فکر می‌کنم 70 میلیارد تومان توزیع شده و با اولویت مناطق محروم این اعتبارات را در اختیار مدارس قرار می‌دهیم.

فانی افزود: مناطق روستایی، مدارس شبانه‌روزی و مدارس عشایری در اولویت بیشتری هستند و امیدواریم بقیه سرانه نیز در اختیارمان قرار گیرد که پیگیر بوده و قول‌هایی گرفته‌ایم.

وی در خصوص تعداد مدارسی که سرانه دریافت کرده‌اند، گفت: الان آمار ندارم و شما از معاونت پشتیبانی اطلاعات را بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود هزینه‌های پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، 7 میلیون تومان است آیا شما تأیید می‌کنید؟»، تصریح کرد: ما رسماً اعلام نکرده‌ایم و اگر پذیرش شوند به همراه پذیرش آنها محاسبه کرده و اعلام می‌کنیم و هنوز این میزان مشخص نیست.

فانی در خصوص تأمین هزینه‌های آن نیز گفت: بخشی را از امکانات دانشگاه فرهنگیان پرداخت می‌کنیم و بخشی را از خود داوطلبان باید دریافت کنیم.

وی در خصوص تصمیم‌گیری مربیان پیش‌دبستانی رشته‌های غیرمرتبط خاطرنشان کرد: در مصوبه مجلس به 4 ویژگی اشاره شده است که بحث رشته، جنسیت، نیاز آموزش و پرورش و موقعیت جغرافیایی است و دستورالعملی که ما صادر کردیم دقیقاً منطبق بر دستورالعمل مصوبه مجلس بوده و طبق آن عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/IVG1ID


ویدیو مرتبط :
سرانه قرآنی هر ایرانی كمتر از 10 هزار تومان