افزایش سکته مغزی با مصرف کوکائین


 بررسی جدید کارشناسان آمریکایی حاکی از آن است افراد بزرگسال هر بار با مصرف ماده مخدر کوکائین خطر سکته مغزی را در خود شش برابر افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان افراد بزرگسال حتی آنانی که در دهه 30 و 40 عمر خود هستند هر بار با مصرف این ماده مخدر شش برابر بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند.

دکتر «استون جی کیتنر» از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و محقق ارشد این مطالعه گفت: کوکائین موجب افزایش سریع فشار خون شده و می‌تواند با کمک به بروز مشکلات قلبی زمینه سکته مغزی را فراهم سازد.

در این بررسی اطلاعات جع آوری شده در یک مطالعه در فاصله سال‌های 1992 تا 2008 مورد ارزیابی قرار گرفت که بیش از 1000 مورد سکته مغزی ایسکمیک (انسدادی) در افراد 15 تا 49 سال شناسایی شد. سکته مغزی ایسکمیک به دلیل انسداد رگ خونی در مغز بوجود می‌آید و شایع‌ترین نوع سکته مغزی است.

همچنین اطلاعات بدست آمده از این افراد با یک گروه 1152 نفری دیگر که سابقه سکته مغزی نداشتند، مقایسه و مشخص شد افراد گروه نخست از مصرف کنندگان تنباکو بوده و سابقه دیابت و فشار خون بالا داشته‌اند. علاوه بر این سابقه مصرف ماده مخدر کوکائین در هر دو گروه مشابه بوده به گونه‌ای که 28 درصد مبتلایان به سکته مغزی و 26 درصد گروه دوم در دوره‌ای از زندگی‌شان از این ماده مخدر مصرف کرده بودند. در واقع بررسی‌ها نشان داد سابقه مصرف کوکائین با افزایش خطر سکته مغزی ارتباطی ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هر چند به گفته محققان طبق بررسی‌های انجام گرفته احتمال سکته مغزی یک روز پس از مصرف ماده مخدر کوکائین در افراد بزرگسال شش برابر بیشتر است.


ویدیو مرتبط :
مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد