سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



هر تهرانی، یک درخت


سلامت نیوز: نیمه‌های اسفند که می‌رسد، جدا از بوی عید و سال نو، غوغای درختکاری و توجه به منابع طبیعی حال و هوایی دیگر به شهر‌ها می‌دهد. آلودگی‌های زیست محیطی و زمختی زندگی شهری، توجه به درختکاری و توسعه فضای سبز را دو چندان کرده و از این رو، کمپینی با عنوان «هر تهرانی یک درخت» به راه افتاده تا نهضت درختکاری را میان شهروندان ایجاد کند. این کمپین تلاش دارد در اقدامی اجتماعی و فرهنگی، تمامی ۱۰ میلیون شهروند تهرانی را به میدان آورده تا با کاشت نهال، جلوه‌ای تازه به فضای سبز تهران ببخشد و کمی از آلودگی هوای این شهر بکاهد. «علی محمد مختاری» مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این باره گفته که با مشارکت شهروندان توسعه فضای سبز و درختکاری در تهران رشدی تازه پیدا کرده است.

جنگل کاری در حاشیه تهرانبه گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه این کمپین به تأسی از منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات شهردار تهران در راستای گسترش فضای سبز در پایتخت برگزار خواهد شد به نشست مقام معظم رهبری و دست‌اندرکاران محیط زیست کشور در هفتم اسفند سال ۱۳۹۳ اشاره و تصریح کرد: پیرو این دیدار، در ۱۸ اسفند ماه‌‌ همان سال پروژه جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که بوستان یاس فاطمی و اراضی جنوبی البرز در محور بزرگراه بابایی به مرحله اجرا در آمد این در حالی بود که این بخش از اراضی بزرگراه بابایی بود که به دستور رهبری آزاد شد و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و در کمتر از ۲۴ روز، بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار جنگل کاری، روز طبیعت به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بوستان یاس فاطمی، خاطرنشان کرد: ۳۶ کیلومتر جاده‌سازی، ۱۴ کیلومتر ایمن سازی و نصب گاردریل، ۱۶ زمین بازی، ۲۸۶ آلاچیق، ۱۴ کیلومتر آسفالت، ۱۳ کیلومتر روشنایی، بازسازی و سازمان دهی ۹۰۰ هکتار از این اراضی و در‌‌نهایت ۸ کیلومتر آب از دامنه جنوبی البرز را به این بوستان هدایت کردیم. مختاری با اشاره به انجام جنگل کاری‌های گسترده در دامنه‌های شهرتهران افزود: درهمین راستا یک هزار هکتار جنگل کاری در ١۵ اسفند ماه در دامنه جنوبی البزر به بهره برداری خواهد رسید. این یک هزار هکتار در شمال بزرگراه بابایی قرار دارد و سیستم آبیاری آنجا هم مکانیزه خواهد بود. مختاری با اشاره به اینکه در این جنگل کاری از گونه‌های مقاوم استفاده شده است، تصریح کرد: بیش از یک هزار و دویست نفر در اجرای طرح جنگل کاری همکاری داشته‌اند. به گفته وی، قبل از دهه اخیر فضای سبز تهران برای هر نفر کمتر از ٩ متر مربع بود؛ اما درحال حاضر به ١۶ متر مربع رسیده است که نشان دهنده پیشرفت چشمگیری در این حوزه است. علی محمد مختاری با بیان اینکه شهردار تهران معتقد است بوستان‌ها و فضای سبز شهری از اهمیت استراتژیکی در کیفیت جامعه برخوردار هستند، گفت: درختان و بوستان‌ها علاوه بر کارکرد زیست محیطی، کارکرد اجتماعی نیز دارند. به همین منظور و پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری، امسال این سازمان اقدام به راه‌اندازی کمپین «هرتهرانی یک درخت» کرده است.

تغییر چهره محله هرندییکی از دغدغه‌های این سال‌های کشور بحث تامین منابع آبی به خصوص برای مصارف کشاورزی و فضای سبز با توجه به کاهش بارش‌ها در کشور بوده که این مسئله محدودیت‌هایی را برای توسعه فضای سبز شهر‌ها ایجاد کرده است. در این باره مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه برای این بوستان طرح جامع آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: سیستم مکانیزه آبرسانی با حضور ۳ هزار نیروی شهرداری و فضای سبز به مرحله اجرا در آمد در عین حال که امسال نیز هزار هکتار از اراضی در پهنه جنوبی البرز و شمال بزرگراه شهید بابایی همانند دانشگاه امام حسین (ع) به مساحت ۴۰۰ هکتار و اراضی غرب بوستان یاس فاطمی ۲۰۰ هکتار، اراضی سوهانک و جاده لشکرک ۲۵۰ هکتار، اراضی استحکامات و خیابان استخر ۱۲۰ هکتار به دستور رهبری تحویل شهرداری تهران شده است. مختاری به بهره برداری از هزار هکتار از اراضی شمال اتوبان شهید بابایی در۱۵ اسفند سال جاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش ازهزار نفر کارگر خدمات شهری در این اراضی فعالیت دارند، این اراضی نیز با سیستم آب مکانیزه و نه همانند گذشته تانکر آب آبیاری می‌شوند. همچنین گونه‌های گیاهی سه تا چهار ساله که بسیار مقاوم و کم آب هستند نیز دراین اراضی کاشته شده‌اند. وی با بیان اینکه 10 سال پیش سرانه فضای سبز شهر تهران کمتر از ۹ مترمربع بود تصریح کرد: درحال حاضر سرانه فضای سبز تهران به ۱۶ مترمربع برای هر نفر در بخش درون شهری رسیده است این در حالی است که در بخش برون شهری یا کمربند سبز شهر تهران به ۳۸ هزار و ۷۰۰ هکتار رسیده‌ایم که در حال حاضر سرانه فضای سبز برون شهری به ۲۴ متر برای هر شهروند رسیده که تا پایان برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، طرح پنجاه هزار هکتاری را تکمیل خواهیم کرد.

پلاک کوبی درختان تهران مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرتهران در پاسخ به سوالی درخصوص تهیه شناسنامه باغات شهر تهران اظهارکرد: به منظور حفظ باغات و فضای سبز خصوصی و نیمه خصوصی شهر تهران نسبت به شناسنامه کردن باغات اقدام شده است، از گذشته کد الکترونیکی و پلاک کوبی درختان را داشته‌ایم و اکنون این اطلاعات در حال بروزرسانی است که تا پایان برنامه پنجساله شهرداری تهران انجام می‌شود همچنین تا پایان امسال شناسنامه دار باغات شهر تهران را تکمیل خواهیم کرد. مختاری با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیون اصله درخت پلاک کوبی در خیابان‌های ولیعصر، خیابان شریعتی و بوستان‌های فرامنطقه‌ای ومنطقه‌ای انجام شده است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته این کار در دستور کار قرار گرفت و در صورت تامین اعتبارت ظرف سه سال آینده پلاک کوبی شهر تهران به اتمام خواهد رسید. وی با اشاره به ۶۲۰ هزار اصله درخت که در کمربند سبز شهر تهران در سال جاری غرس شده‌اند خاطرنشان کرد: دو میلیون اصله درخت در بوستان‌ها، معابر و لچکی‌ها غرس شده که درختان ۱۰ تا ۱۵ ساله از شهرستان‌های شهر تهران همانند اصفهان در این معابر کاشته شده‌اند، که ازاین میزان تا کنون دوهزار اصل درخت در خیابان ولیعصر کاشته شده است. وی با بیان اینکه در توسعه فضای سبز خیابان‌ها و کاشت درختان همگونی آن‌ها مد نظر قرار گرفته است اضافه کرد: اکنون درمیدان مشق تمامی درختان از گونه چنار هستند چرا که از نظر آبیاری و مبارزه گیاهی اگر درختان همگون نباشند، با مشکل مواجه می‌شویم. از سوی دیگر طی 10 سال گذشته کمترین میزان سموم شیمیایی و در برخی موارد حتی از سموم شیمیایی نیز استفاده نکردیم چراکه باید مبارزه مکانیکی را پیش بگیریم.


ویدیو مرتبط :
جابجایی درخت به جای قطع درخت و کاهش فیش فضای سبز شهرداری نجات درخت نجات زندگیست بزرگترین مرکز تخصصی