طرح جامع کاهش طلاق در استان مرکزی اجرا می شود


مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی رفع برخی معضلات اجتماعی از جمله طلاق، سرقت و اعتیاد را نیازمند پیگیری‌های بیشتر دانست و از سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان ظرفیت مطلوب اجتماعی استان یاد کرد.

غلامرضا فتح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با بیان اینکه بیش از 500 ماموریت کاری در 9 شاخه در زیرمجموعه حوزه اجتماعی تعریف می‌شود، در رابطه با معضلات اجتماعی استان گفت: نرخ آسیب‌های اجتماعی در استان مرکزی بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور از میانگین کشوری پایین‌تر است، اما در رابطه با تعدادی از معضلات اجتماعی در استان باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

دبیر ستاد صیانت از حقوق شهروندان و امنیت عمومی استان ادامه داد: نرخ طلاق در استان طبق آخرین آمار مربوط به 9 ماه نخست سال گذشته 28 درصد است، در صورتی که نرخ کشوری 23 درصد اعلام شده است.

غلامرضا فتح‌آبادی بیان کرد: در رابطه با کاهش نرخ طلاق در استان اقداماتی صورت گرفته و برنامه‌هایی دنبال شده است، همچنین طرح جامع کشوری نیز برای این منظور تهیه شده و محورهای این طرح نیز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در تعدادی از استان‌های کشور از جمله استان مرکزی به اجرا گذاشته خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: معضلات دیگری که به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم در استان نیاز به پیگیری‌های بیشتر دارد، اعتیاد و سرقت است که برنامه‌هایی برای کاهش این معضلات نیز در دست اجرا داریم.

فتح‌آبادی با بیان اینکه طی ارزیابی‌های صورت گرفته در اسفندماه 1393 و اوایل زمستان سال گذشته استان مرکزی جزو استان‌های ضعیف در بخش سرمایه‌های اجتماعی است، گفت: مشکلات این حوزه توسط کارشناسان شناسایی شده و مراحل تحلیل را طی می‌کند تا در جریان بررسی دقیق علل این امر بازیابی و راهکار مطلوب ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در استان ارائه شود.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که جهت افزایش سرمایه‌های اجتماعی باید انجام پذیرد، ارتقاء شاخص‌های سرمایه اجتماعی، ایجاد اعتماد بین فردی و ایجاد نشاط اجتماعی است.

سازمان‌های مردم‌نهاد، فرصت رسیدن به استانداردهای جهانی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با تاکید بر این نکته که توسعه مشارکت‌های مردمی یکی از ستون‌های توسعه اجتماعی است، گفت: اگر ما انتظار رسیدن به مرحله‌ای از توسعه هم‌راستا با استانداردهای جهانی را داریم، باید به توسعه مشارکت‌های مردمی توجه بیشتری داشته باشیم.

فتح‌آبادی با بیان این نکته که کشور ما از معدود کشورهایی است که حوزه فرهنگی اجتماعی آن بیشتر به صورت دولتی اداره و پیگیری می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم این حوزه را به مردم واگذار کنیم و مردم به عنوان بازیگران اصلی وارد صحنه توسعه شوند.

وی فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را فرصت مناسبی برای توسعه مشارکت‌های مردمی دانست و افزود: فعالیت و جایگاه این سازمان‌ها به عنوان کنشگر و کارآفرینان اجتماعی پذیرفته شده و این امر می‌تواند بستر مناسبی برای رسیدن به استانداردهای جهانی توسعه باشد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه خانه سازمان‌های مردم‌نهاد تنها در استان مرکزی تشکیل شده است، گفت: حدود هشت شبکه تخصصی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد و حدود 400 سمن فعال استان ظرفیت مطلوبی جهت مشارکت‌های مردمی به وجود آورده‌اند.

فتح‌آبادی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد استان در بسیاری از امور از بسیاری دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات پیشی گرفته‌اند، افزود: به عنوان نمونه در حوزه اعتیاد سازمان‌های مردم‌نهاد استان و کشور عملکرد مطلوبی داشته‌اند و در صورت ضعف کارکرد سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه دولت نمی‌تواند به صورت کامل این بخش را پوشش دهد.

وی عملکرد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت استان را نیز مطلوب ارزیابی و بیان کرد: حدود دو هزار بیمار مبتلا به MS تحت حمایت انجمن مردمی قرار دارند و برای این منظور ساختمانی در شش طبقه با هزینه دو میلیارد تومان توسط خیرین احداث شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: همچنین، برای اسکان بیماران سرطانی و همراهانشان که برای معالجه به استان مراجعت می‌کنند، برای اولین بار در کشور هتلینگ در شش طبقه با ظرفیت 45 سوئیت با هزینه دو میلیارد و 500 میلیون تومان توسط خیرین ایجاد شده است.

فتح‌آبادی با بیان اینکه در سال گذشته 30 NGO در استان به ثبت رسید، افزود: بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در استان مرکزی الگوی سایر استان‌های کشور بوده است و سازمان‌های مردم‌نهاد در بسیاری از کارگروه‌های تخصصی استان عضو هستند و طی اختیاراتی که قانون‌گذار به این سازمان‌ها داده به عنوان مدعی‌العموم حق شکایت دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت در سال گذشته اقدامات مطلوبی انجام شده است، گفت: تلاش‌های مطلوبی در حوزه سلامت استان شکل گرفته و طی چهار سال آینده با توجه به اقدامات در دست اجرا انتظار داریم مشکلات این حوزه به طور کامل حل شود و هم‌اکنون نیز چالش جدی در این حوزه نداریم.

سایه مشکلات مالی بر مسائل فرهنگی

وی در رابطه با حوزه فرهنگی و اقدامات صورت گرفته در این حوزه در سال گذشته گفت: در این حوزه به دلیل بروز مسائل مالی و مشکلات اقتصادی با فراز و نشیب‌های بسیاری در کشور و استان مواجه بودیم.

دبیر ستاد صیانت از حقوق شهروندان و امنیت عمومی استان بیان کرد: با وجود سایه افکندن مشکلات اقتصادی بر مسائل فرهنگی و تحقق نیافتن تمامی اهداف مد نظر برای این حوزه، در سال گذشته اقدامات مطلوبی نیز انجام پذیرفت.

فتح‌آبادی پیشرفت فیزیکی کتابخانه مرکزی و پیشرفت فیزیکی 80 درصدی تالار مرکزی را از جمله اقدامات حوزه فرهنگی در سال گذشته برشمرد و ادامه داد: یکی از مواردی که در سال گذشته پیگیری شد، بحث راه‌اندازی کنسرت‌ها بود و با تغییرات مدیریتی کنسرت‌های تعطیل شده دوباره شروع به کار کردند که به این طریق به بخشی از نیازها و خواسته‌های جوانان و مردم پاسخ داده شد.

وی افزود: اجرای دو هزار برنامه در قالب هفته فرهنگی، اجرای تئاتر، جشنواره نمایش کوتاه صحنه، برگزاری جشنواره عکس بازار، پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی با بازسازی و ایجاد نشاط‌ در کتابخانه‌های استان، به ثبت ملی رسیدن 40 اثر تاریخی و... از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد رسانه در سال گذشته بیان کرد: اطلاع رسانی مطبوعات و رسانه‌های استان، پوشش خبری مطلوب و موثری را در سال گذشته فراهم کرد که این امر در اعتمادسازی مردم و آگاهی‌بخشی به جامعه بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ایسنا: طرح ضربتی کاهش طلاق. مجری: خود مسئولین می دانند