علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تاثیر اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی/مطالعه اولویت دختران در تعطیلی


به گزارش خبرنگار مهر، از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجویان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله «بررسی میزان اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه تهران با تاکید بر تربیت بدنی» نوشته افسر جعفری حجین عضو هیان علمی دانشگاه تهران، دکتر فاطمه شب خیز استادیار دانشگاه تهران و مرضیه مشهوری کارشناس دانشگاه تهران است.

این مقاله در فصلنامه حرکت شماره ۲۷ دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران منتشر شده است.

هدف این پژوهش بررسی میزان اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه تهران با تاکید بر تربیت بدنی و ورزش است. ۳۰۰ دانشجوی دختر شرکت کننده در کلاس های عملی واحد ۱ تربیت بدنی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران انتخاب شدند.

ابزار اندازه گیری پرسشنامه تهیه شده بر اساس سوابق پژوهشی و تکمیل از سوی دانشجویان بوده است.

نتایج نشان داد که حدود ۸۰ درصد دانشجویان در ساعات عصر و شب اوقات فراغت خود را می گذرانند و حدود ۲۷ درصد آنها از امکانات تفریحی و فراغتی دانشگاه راضی نیستند و ۴۷ درصد اصلا از فعالیت های فوق برنامه دانشگاه استفاده نمی کنند.

بیشترین فعالیت دانشجویان در زمان اوقات فراغت مطالعه با ۲۷ درصد و پیاده روی با ۶۰ درصد بیشترین فراوانی را در بین دانشجویان دارند.

در صورتی که فراوانی ورزش بدنسازی در بین دانشجویان متاهل ۱۷ درصد و افراد مجرد ۱۰ درصد و شنا در بین دانشجویان متاهل صفر درصد و در بین افراد مجرد ۷ درصد است.

حدود ۴۴ درصد دانشجویان بین ۳ تا ۴ ساعت اوقات فراغت دارند و ۴۲ درصد از چگونگی گذران اوقات فراغت خود راضی اند.

حدود ۶۸ درصد دانشجویان بر تاثیر اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی تاکید داشتند و ۴۷ درصد آنان تاثیر ۱۰۰ درصدی را برای تامین سلامت جسمانی و روانی عنوان کرده اند.

بیشترین فعالیت دانشجویان در زمان اوقات فراغت مطالعه ۲۷ درصد است و فقط ۸ درصد آنها به فعالیت های ورزشی می پردازند.

در این تحقیق دلیل اصلی شرکت در فعالیت های ورزشی در زمان اوقات فراغت دانشجویان تناسب اندام با ۴۳ درصد عنوان شده است.

حدود ۴۰ درصد دانشجویان منزل را برای فعالیت های ورزشی انتخاب کرده اند و کمترین محل برای اجرای فعالیت های ورزشی کوه با ۲ درصد است.

حدود ۴۷ درصد دانشجویان در تابستان به مطالعه می پردازند و فقط ۱۱ درصد آنها به فعالیت های ورزشی می پردازند. در واقع زمان برگزاری ترم تحصیلی فرصت دانشجویان برای شرکت در فعالیت های ورزشی بسیار کم است و دانشجویان دختر بیشتر مایل به مطالعه اند.

۴۹ درصد دانشجویان مجرد شب ها به فعالیت های ورزشی می پردازند و ۴۵ درصد از دانشجویان متاهل اوقات فراغت خود را در شب می گذرانند.

۶۱ درصد دانشجویان مجرد از امکانات دانشگاه راضی نیستند و ۳۳ درصد دانشجویان متاهل اظهار رضایت کمی داشته اند.

۳۵ درصد دانشجویان مجرد تاثیر اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی را ۱۰۰ درصد عنوان کرده اند و ۶۸ درصد دانشجویان متاهل اعتقاد به تاثیر مساوی اوقات فراغت بر پیشرفت تحصیلی دارند.

۳۸ درصد دانشجویان مجرد و ۴۹ درصد دانشجویان متاهل اصلا از فوق برنامه های دانشگاه استفاده نمی کنند.


ویدیو مرتبط :
اوقات فراغت 2