گام محققان کشور به سوی درمان هدفمند سرطان با نانورادیوداروها


پژوهشگر مرکز تحقیقات غذا و دارو با همکاری محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، جهت دستیابی به درمان هدفمند سرطان به ویژه سرطان پستان، به ساخت و بررسی آزمایشگاهی نوعی نانورادیو دارو اقدام کرده که نتایج این بررسی‌ها حاکی از عملکرد موفق این نمونه‌ها در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی بوده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر اسماعیل ملارضی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات غذا و دارو و محقق طرح اظهار کرد: با توجه به گسترش سرطان به ویژه آمار بالای سرطان پستان در زنان، مطالعات زیادی جهت معرفی و طراحی داروهای جدید جهت درمان این بیماران صورت می‌پذیرد. در این طرح نیز تلاش شده تا نانورادیودارویی پلیمری با هدف تشخیص و درمان زودهنگام سلول‌های سرطانی و قابلیت ورود هدفمند به سلول‌های سرطانی طراحی و ساخته شود.

به گفته‌ ملارضی، در ساخت این نانورادیو دارو از پلیمر کیتوسان که زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است، استفاده شده است. از طرفی به دلیل ساختار نانو و نشاندار شدن با عنصر درمانی رادیو اکتیو(Sm-153) قابلیت انتقال به درون سلول سرطانی را دارد. همچنین قابلیت نفوذ به هسته و تخریب DNA و مرگ سلول‌های سرطانی را توسط عنصر پرتوزا ( اشعه بتا) داراست.

وی در ادامه به سایر مزایای این نانورادیودارو اشاره کرد و افزود: نانورادیوداروی تولید شده به گونه‌ای طراحی شده که عملکرد هدفمندی داشته و تنها وارد بافت سرطانی می‌شود. بنابراین از تجمع مواد رادیو اکتیو در سلول‌های سالم و طبیعی می‌کاهد و پرتوی ناشی از نانورادیو داروی پرتوزا به بافت‌های سالم کمتر وارد می‌شود. لذا اثرات جانبی کمتر و تأثیرگذاری درمان بالاتر نسبت به داروهای معمولی دارد.

محقق طرح تصریح کرد: برای ساخت این دارو ابتدا ماده‌ مشتقی از کیتوسان سنتز شده و با اتصال DTPA نشاندارسازی آن با عنصر درمانی رادیواکتیو افزیش یافته است. همچنین این ترکیب با فولات و پلی اتیلن ایمین، به ترتیب به منظور ورود به سلول و مجاورت در کنار هسته‌ سلول و ورود به آن جهت تخریب DNA و توقف تکثیر سلول سرطانی متصل شده است. این ترکیب در نهایت به شکل نانو درآمده و پس از نشاندار شدن و بررسی پایداری نشاندارسازی در مطالعات سلولی و حیوانی به کار گرفته شده است. ساختار این نانورادیو داروها به روش‌های SEM و DLS مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته‌ ملارضی، نتایج به دست آمده مرگ سلولی و اثرگذاری نانو رادیو داروی طراحی شده را در شرایط برون تنی و ورود به سلول‌های سرطانی در شرایط برون تنی و درون تنی (با روش تصویربرداری) به اثبات رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر اسماعیل ملارضی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات غذا و دارو، دکتر امیررضا جلیلیان و دکتر فریبا جوهری دها از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و دکتر فاطمه اطیابی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در مجله‌ Labelled Compounds and Radiopharmaceuticals منتشر شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سرطان پستان - قسمت بیست و هشتم - درمان هدفمند