سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قضات با فشارها و جوسازی‌ها از راه رسیدگی به پرونده‌ها به در نمی‌شوند/ ضرورت توجه بیشتر به سالم‌سازی دستگاه قضا


به گزارش خبرنگار قضایی فارس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود در همایش رؤسای دادگستری‌های سراسر کشورها و دادستان‌های مراکز استان ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه ویژه شود موضوع استقلال دستگاه قضا است.

وی گفت: متأسفانه در برخی از پرونده‌ها همزمان با رسیدگی رسانه‌ها فضاسازی‌هایی می‌کنند و احتمال‌هایی می‌دهند که ما هم متصور برآنیم که یکسری دست‌هایی پشت پرده قرار دارد.

آملی لاریجانی گفت: البته این مسئولینی که من در دستگاه قضایی می‌شناسم افرادی نیستند که بخواهند با این فشارها و جوسازی‌ها از راه به در شوند و تصمیم دیگری در پرونده بگیرند اما اگر این حرف‌های ناصحیح و جوسازی‌های اشتباه به آن نقطه‌ای برسد که اخلال در روند دادرسی ایجاد کنند حتما باید دادستان‌ها اعلام جرم کنند و آن اسناد را تحت تعقیب قرار دهند.

وی یکی دیگر از مسائل دستگاه قضا را بحث تشدید نظارت‌ها عنوان کرد و گفت: بحث نظارت بحثی بسیار مهم است زیرا قاضی قدرت فوق‌العاده‌ای به دستش دارد که اگر بر آن نظارت نشود جان و مال مردم به خطر می‌افتد.

وی گفت: من بارها از دادستان‌ها و رؤسای دادگستری خواسته‌ام که به موضوع زیردستان خود ورود کنند و به صورت سرزده از آنها بازرسی کنند و حتی از مردم هم درباره عملکرد آنها جویا شوند. تا مبادا اشتباهی صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت:‌ سالم‌سازی دستگاه قضایی برای ما اهمیت بالایی دارد زیرا گاهی برخی وکلا از حیطه کار حرفه‌ایشان خارج می‌شوند و یک نحوه کار خلاف و کارچاق‌کنی انجام می‌دهند و با حرف‌های خلافی هم که می‌زنند باعث می‌شوند دستگاه قضایی بدنام شود  و برخی جاها می‌نشینند و می‌‌گویند ما به قاضی پول می‌دهیم یا به دفتر قضات پول می‌دهیم که این‌ها صحت ندار.

آملی لاریجانی گفت: یکی از دلایلی که ما معاونت فرهنگی را در قوه تشکیل دادیم رسیدگی به همین مسائل و افزایش کارمندان و دستگاه قضایی بود که متأسفانه از سوی روسای دادگستری این موضوع به خوبی پیگیری نشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع افزایش امنیت در جامعه اشاره کرد و گفت: شاید ما نتوانیم جرایم را به صفر برسانیم اما به طور قطع باید در راستای افزایش امنیت جامعه قدم برداریم و اینگونه نباشد که مردم نگران سرقت، زورگیری و چنین جرایمی باشند که البته این موضوع قاطعیت دادستان‌ها را در برخورد می‌طلبد.

وی گفت:‌دادستان‌ها نسبت به برخورد با اشرار، قاچاقچیان و سارقان مسلح شدید باشند و اهتمام بیشتری برای برخورد با آنها به خرج دهند و هر کسی که به هر نحوی بر روی مردم سلاح می‌کشد را محارب فرض کرده و درباره رسیدگی به پرونده آن افراد سریع‌تر هم عمل کنند.

آملی لاریجانی همچنین به اهمیت تشکیل برخی شعب رسیدگی ویژه در مسائلی نظیر محیط زیست و مسائل پولی و بانکی که به صورت کلان مطرح می شود اشاره کرد و درباره تست منابع طبیعی و ضرورت برخورد با ساخت و سازهای جدید هم تأکید کرد.

وی البته خاطر نشان کرد: اگر از ساخت و ساز یک خانه چندین سال می‌گذرد و آن خانه هم در یک بخشی واقع شده که قشر ضعیف جامعه در آن ساکن هستند دادستان‌ها نسبت به تخریب آن سازه دست به عصاتر حرکت کنند و کمی تأمل کنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پرونده مشکلات بانک ها روی میز مسئولان عالی دستگاه قضا