علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پربازدیدترین جزیره زمین که وجود خارجی ندارد!/در مدار صفر درجه


دانش > فناوری - شاید به نظر بیاید که که «وجود داشتن» شرط اولیه هویت یک نقطه مکانی است، اما به گزارش همشهری آنلاین،واقعیت این است که یکی از پربازدید‌ترین نقاط سیاره زمین مکانی خیالی به نام جزیره پوچ است که وجود فیزیکی ندارد.

این جزیره روی نقشه در مختصات صفر درجه شمالی و صفر درجه شرقی اقیانوس اطلس جنوبی قرار گرفته‌است و موجودیت غیرحقیقی آن ناشی از خطاهایی است كه دراثر استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) مختلف ایجاد می‌شوند.

GIS سیستمی رایانه‌ای است كه داده‌های جغرافیایی را ذخیره،‌تحلیل و اداره می‌كند و تمامی این داده‌ها را در قالب یك نقشه مصور می‌سازد. به بیانی دیگر این یك سیستم پشت‌صحنه‌ای است كه امكان قرارگیری اطلاعات در جای درست و مصور‌سازی آنها را فراهم می‌آورد تا انسان‌ها بتوانند درك درستی از داده‌ها به دست آورند.

برای مثال محققان از سیستم GIS برای مطالعه تغییرات آب و هوایی استفاده می‌كنند، اما می‌توان برای فعالیت‌های روزمره‌ای مانند یافتن مكان یك رستوران نیز از آن استفاده كرد.

یكی از كارایی‌های این سیستم كدیابی جغرافیایی است، فرایندی كه داده‌هایی مانند آدرس‌ها را به مختصات تبدیل می‌كند تا به راحتی روی نقشه‌ها قابل شناسایی باشند. به این شكل به راحتی می‌توان موقعیت مكانی را براساس مختصات طول و عرض جغرافیایی آن روی نقشه تعیین كرد.

شاید این كار در ابتدا ساده به نظر بیاید،‌ اما زمانی كه به كدیاب جغرافیایی اطلاعات نادرست داده شود، كاركردن با آن دشوارتر خواهد‌شد. در حقیقت وارد كردن داده‌های نادرست،‌نقص نرم‌افزاری، و دیگر انواع نقص‌های فنی باعث می‌شوند كدیاب‌جغرافیایی مختصات 0,0 را نمایش دهد و مكان‌هایی نادرست را مشخص سازد.

مختصات 0 درجه شرقی 0 درجه شمالی نیز مكانی است كه واقعا در میان اقیانوس اطلس جنوبی وجود دارد. از آنجایی كه جغرافی‌دانان در حین برطرف كردن خطاهای مختصاتی، همواره با این مختصات سروكار دارند،‌به آن جزیره پوچ می‌گویند.

این تجربه مشترك در میان جغرافی‌دانان باعث شكل‌گیری شهرت و جذابیت جزیره پوچ شده‌است، تاحدی كه علاقمندان GIS نقشه‌هایی فانتزی،‌پرچمی ملی،‌و مقاله ای درباره تاریخ غنی و البته تقلبی جزیره پوچ ایجاد كرده‌ و در فضاهای مجازی منتشر كرده‌اند.

پس از سال‌ها بروز خطا در كد‌یاب‌های جغرافیایی،‌جزیره پوچ اكنون دارای چندین آدرس و مكان مختلف است كه در واقعیت در آن مكان‌ها وجود ندارد. این به آن معنی است این جزیره یكی از پربازدید‌ترین و جالب‌ترین مكان‌های روی زمین است،‌اگرچه در واقعیت این جزیره تنها خطای اطلاعاتی است كه توسط جغرافیدانان ایجاد شده‌است.

5454


ویدیو مرتبط :
مدار صفر درجه