علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



افزایش مقاومت ساختمان دربرابر زلزله با نانو بتن های سبک محققان ایرانی


به گزارش گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،بهمن حاجی سامی رییس هیأت مدیره این شرکت گفت: مقاوم سازی بناها در برابر زلزله به روش های مختلفی صورت می گیرد وکاهش وزن سازه ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می رود، با توجه به اینکه بتن بخش عمده ای ازبارمرده ساختمان را دربردارد، لذا استفاده از بتن های سبک سازه ای ومهندسی شده، راهکارمناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب های ناشی از زلزله خواهد بود.
وی بیان کرد: استفاده از این محصول می تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر متر مکعب بتن ریزی نسبت به بتن های معمولی، کاهش دهد، این بدان معنی است که به ازای هر متر مربع، وزن سازه بین 110 تا 140 کیلو گرم کاهش می یابد، به این ترتیب برای یک سازه با زیربنای 1000 متر مربع، وزن سازه بین 110 تا 140 تن سبک تر خواهد شد.
وی افزود: از آنجا که نیروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقیم با وزن ساختمان دارد، لذا با کاهش چشم گیر آن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می یابد، این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان ها، منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می شود. وی حاجی سامی یادآور شد: علاوه بر این با به کارگیری بتن های سبک و کاهش وزن ساختمان، میزان استفاده از آهن آلات و آرماتورها کاهش می یابد، این ویژگی نیز کاهش هزینه مصالح مصرفی را در پی دارد که استفاده از این محصول را مقرون به صرفه تر می نماید.
وی گفت: این محصول موفق به کسب تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه ی فناوری نانو شده و همچنین اختراعی از آن با شماره 008653 و تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» ثبت شده است.
به گفته رییس هیأت مدیره این شرکت مهندسی ، این شرکت محصولات تولیدی خود را به دو صورت، خشک و بسته بندی شده و نیز بتن تر عرضه می کند.
وی در توضیح اثرگذاری نانوذرات بر ویژگی نهایی این محصول بیان کرد: عمل گیرش بتن ناشی از تشکیل کریستال هایی است که از ترکیب آب و سیمان بوجود می آید. در تولید بتن های سبک سازه ای برای کاهش وزن مخصوص بتن، از سنگدانه های سبک و مقاوم استفاده می شود، اما این سنگدانه ها نسبت به ملات بتن از مقاومت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل در بتن های سبک سازه ای بر خلاف بتن های عادی مشکل شکست و ایجاد ترک از سنگدانه آغاز می شود، این در حالی است که در محصول تولیدی شرکت وندیداد، با به کارگیری نانوذرات سیلیکا، تشکیل بلورها به جای سطح سنگدانه از خلل و فرج داخلی آن آغاز شده و یک لایه ی کریستالی بر روی سنگدانه ایجاد می شود. این مسأله در نهایت منجر به افزایش چشمگیر مقاومت فشاری بتن می گردد.
حاجی سامی افزود: در حال حاضر به منظور توسعه تولید و عرضه ی محصول خود مشغول انجام رایزنی هایی با توزیع کنندگانی از کشور های هند و اندونزی هستیم، ولی هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.
علمی (1) ** 9340**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
چسب بتن استحکامی مایع پودری و اپوکسی نانو جهت استحکام بتن ساختمان شیمی و قیمت