سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سخنگوی کمیسیون قضایی: مرز بین جرم سیاسی با جرم غیرسیاسی احراز انگیزه است


سخنگوی کمیسیون قضایی: مرز بین جرم سیاسی با جرم غیرسیاسی احراز انگیزه استایسکانیوز/ سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مرز بین جرم سیاسی با جرم غیر سیاسی انگیزه ای است که برای ارتکاب جرم احراز می شود گفت: فرق جرم ساسی با امنیتی در این است که در جرم امنیتی اساسا انگیزه هیچ نقشی ندارد.
محمدعلی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون تعیین مصادیق جرم سیاسی گفت: با تصویب طرح جرم سیاسی در مجلس که امیدواریم مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گیرد، یکی از شاخص های این طرح مشخص شدن تمایز بین جرم سیاسی با جرائم عادی و امنیتی است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: در ماده 1 این قانون آمده که در جرایم مصرح در ماده 2 قانون مانند "توهین یا افتراء به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان" اگر با انگیزه اصلاح امور صورت گیرد جرم سیاسی محسوب میشود یعنی اگر این جرائمی که در ماده 2 آمده در حالت عادی ارتکاب شود و انگیزه سیاسی مرتکب شود و احراز نشود در هر حالت جرم محسوب می شود اما جرم سیاسی تلقی نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر انگیزه سیاسی به حکم دادگاه احزار و مشخص شود این جرم ،جرم سیاسی است و چون انگیزه انگیزه خیرخواهانه است و برای اصلاح امور است تصریح کرد: جرم از این جهت شایسته ارفاق است به همین دلیل است که در ماده 6 طرح جرم سیاسی آمده است کسانی که اتهام آنها به جرم سیاسی مشخص شده است این افراد از یکسری امکاناتی برخوردارند که اگر همین جرم را در حالت عادی انجام می دادند از امتیازات در نظر گرفته شده برخوردار نمی شدند.

اسفنانی تاکید کرد: پس مرز بین جرم سیاسی با جرم غیر سیاسی انگیزه ای است که برای ارتکاب آن در واقع احراز می شود و معمولا در قواعد عمومی جرائم و مجازات ها کسانی که انگیزه خیرخواهانه یا انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم داشته باشند در حالت عادی هم شامل تخفیف هایی می شد و پیش از این نیز در ماده 22 قانون مجازات اسلامی داشتیم،اما این طرح آمده انگیزه را به طور مستقیم دخیل قرار داده است لذا در پیش از این دادگاه مخیر بود که این کار را انجام دهد اما در این طرح الزام دارد که باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه جاسوسی و تحریک افکار عمومی جرم سیاسی محسوب نمیشود و قطعا جرم امنیتی است ادامه داد: فرق جرم سیاسی با امنیتی در این است که در جرم امنیتی اساسا انگیزه هیچ نقشی ندارد و هیچ کس نمی تواند تصور کند که من برای اصلاح امور کشورم جاسوسی میکردم و اطلاعات مربوط به اقتصاد یا امنیت کشور را به بیگانگان می دادم . یعنی این ماهیتا و ذاتا جرمی است که انگیزه در آن هیچ دخالتی ندارد و این دسته از اعمال جرائم مادی صرف هستند .

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت برخی جرایم هستند که در بحث جرائم سیاسی نمی توانند داخل شوند و این جریاناتی که در ماده 3 طرح جرم سیاسی قید شده اساسا نمی تواند جرم سیاسی تلقی شوند چرا که نمی تواند ادعا کند من انگیزه خیرخواهانه و اصلاح امور داشتم .

منبع: ایسکا نیوز


ویدیو مرتبط :
جرم گیری دندان وحشتناک و پر از جرم و داغون