سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واعظی: هر کانال مستهجنی را که اعلام کرده ایم، تلگرام مسدود می کند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر ارتباطات تعیین تکلیف برای تعرفه تلفن ثابت را به خرداد‌ماه سال جاری موکول کرد و با بیان این‌که مقدمات کار برای اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره موبایل آماده شده از مذاکرات چندین کشور خارجی برای حضور در پروژه فیبر نوری ایران خبر داد.
 
به گزارش انتخاب، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه مراسم روز ارتباطات در قالب نشستی خبری در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به سوالات آنها پرداخت.
 
وی در صحبت‌های خود در ارتباط با وعده‌ای که پیش از این در خصوص کاهش قیمت پهنای باند داده شده بود، اظهار کرد: برای این وعده زمان مشخصی اعلام نشده بود بلکه اینگونه اعلام شد که کمیته‌ای برای بررسی کاهش تعرفه اینترنت مامور شده و ممکن است این کاهش تعرفه تا 15 درصد هم برسد.
 
وزیر ارتباطات با بیان این‌که اکنون هم این موضوع مورد بررسی قرار دارد، گفت: از نظر افکار عمومی کاهش تعرفه‌ها امر خوبی محسوب می‌شود، اما باید اقتصاد شرکت‌ها را نیز مدنظر قرار داد.
 
واعظی در عین حال اظهار امیدواری کرد : جلسات مختلفی که در این حوزه برگزار می‌شود تا خرداد‌ماه به نتیجه برسد.
 
وی در عین حال به طرح جدیدی که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اجرا شده و هزینه‌های مختلف شرکت‌ها را کاهش می‌دهد، اشاره کرد و گفت: اگر تا دیروز فردی می‌خواست در منزل خود یک فیلم دوساعته را از طریق اینترنت دانلود کند شاید هزینه‌ای معادل 15 تا 17 هزار تومان متقبل می‌شد به همین دلیل ترجیح می‌داد سی دی مربوطه را از بازار خریداری کند، اما اکنون با شیوه‌ی جدیدی که قرار است اجرایی شود ممکن است دانلود این فیلم‌ها از قیمت سی‌دی هم ارزان‌تر تمام شود.
 
تعیین تکلیف تعرفه تلفن ثابت
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره‌ی تعرفه جدید تلفن ثابت نیز اظهار کرد: در این خصوص پیشنهادات متعددی از سوی سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات مطرح شده، اما هنوز جمع‌بندی خاصی صورت نگرفته و هیچ یک از طرح‌ها نهایی نشده‌اند.
 
واعظی همچنین متذکر شد: تعیین تعرفه امر دشواری است که برای آن باید منافع تمام افراد ذینفع را مورد توجه قرار داد تا هم مردم و هم بنگاه‌های اقتصادی متضرر نشوند و در عین حال مباحث مربوط به اقتصاد و توسعه نیز پایمال نشود.
 
وی اظهار امیدواری کرد که تعرفه‌های این بخش تا خرداد‌ماه اعلام شود.
 
انصاف نیست وضعیت اینترنت را با قبل مقایسه کنیم
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم بهبود کیفیت اینترنت با وجود وعده‌های مختلف دولت یازدهم توضیح داد: اکنون اختلالات و مشکلات به مراتب کمتر شده و اصلا نمی‌توانیم کیفیت اینترنت را با 31 ماه قبل مقایسه کنیم.
 
واعظی ادامه داد: البته همواره ذائقه مردم و مطالبات آنها بهبود پیدا می‌کند که این موضوع انگیزه خوبی برای دولت‌های مختلف ایجاد می‌کند تا خدمات خود را افزایش دهند، اما اگر انصاف داشته باشیم واقعا وضعیت اینترنت امروز با قبل قابل قیاس نیست.
 
وی با اشاره به آمار کاربران اینترنت موبایل و ثابت در این مدت اظهار کرد: در گذشته تنها 200 هزار نفر از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند که اکنون این رقم به حدود 20 میلیون نفر رسیده است، از سوی دیگر مشترکان اینترنت ثابت نیز حدود سه میلیون نفر به 10 میلیون نفر کاربر افزایش پیدا کرده و طبیعی است در چنین شرایطی اداره این شرایط سخت‌تر می‌شود ضمن آنکه اکنون علاوه بر افزایش تعداد کاربران در بخش تولید محتوا نیز اتفاقات مثبتی رخ داده و سهم محتوای داخل از 10 درصد به بالغ بر 40 درصد ارتقاء پیدا کرده است.
 
مذاکره شرکت‌های خارجی برای شبکه فیبر نوری ایران
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم از مذاکرات شرکت‌های مختلف خارجی در ارتباطات با پروژه فیبر نوری ایران یاد کرد و گفت: در این زمینه مذاکرات گسترده‌ای آغاز شده که امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده به نتیجه برسد.
 
اجرای ترابرد‌پذیری در آینده نزدیک
 
واعظی در خصوص زمان اجرایی شدن طرح ترابرد‌پذیری شماره‌های موبایل نیز عنوان کرد: در این خصوص کارها طبق زمان‌بندی انجام شده و طبق گزارشی که روز گذشته دریافت کرده‌ایم همه چیز آماده شده و اپراتورهای مختلف در این حوزه آمادگی کامل داشته و تست‌های آنها هم موفق بوده است.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایلی هم که در برنامه روز ارتباطات این طرح رونمایی نشد، همپوشانی برنامه‌های مختلف با یکدیگر بود که برای جلوگیری از این موضوع چنین تصمیمی گرفته شد.
 
همکاری کامل تلگرام برای مسدود سازی کانال‌های مستهجن
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری تلگرام در زمینه‌ی مسدود سازی کانال‌های غیراخلاقی توضیح داد: هر کانالی که از سوی ما به تلگرام اعلام شده مسدود شده است، اما ممکن است در این زمینه گاه کم‌کاری‌هایی از سوی دستگاه‌های داخلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در کانال‌هایی که از سوی ما یا بخش‌های مسوول مانند قوه قضاییه اعلام شده‌اند برخی کانال‌ها دور از دید قرار گرفته باشند.
 
واعظی در ادامه اظهار امیدواری کرد: ایران نیز در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی بتواند از نمونه‌های موفق بومی بهره‌مند شود.
 
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که در هیچ کجای دنیا دولت این شبکه‌ها را ایجاد نمی‌کند.
 
وزیر ارتباطات همچنین بیان کرد: البته این حالت را هم در نظر بگیرید که اگر زمانی شبکه‌ای مانند تلگرام نتواند سرویس دهد چه اتفاقی خواهد افتاد به هرحال دسترسی به شبکه‌های بومی که سرور آنها در داخل کشور باشد قطعا شرایط بهتری را برای مردم فراهم می‌کند ضمن این‌که مردم هم باید توجه داشته باشند که دولت متعهد است حریم خصوصی همگان را حفظ کند. آیا در حوزه‌های دیگری مانند تلفن و بقیه وسائل ارتباطی این دولت نیست که فضا را فراهم می‌کند. مگر در این موارد حریم خصوصی افراد حفظ نمی‌شود؟
 
قرار نیست مردم حس کنند می‌خواهیم اینترنت را گران کنیم
 
واعظی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به برنامه‌های دولت برای تعیین کف قیمت برای اینترنت موبایل در نهایت قرار است قیمت اینترنت در سال جاری روند افزایشی داشته یا با کاهش مواجه شود، توضیح داد: اکنون کارگروهی با حضور خود اپراتورهای موبایل در حال بررسی این موضوع است. ما اعتقاد به تعیین کف قیمت اینترنت داریم نه به گونه‌ای که مردم حس کنند می‌خواهیم آن را گران کنیم.
 
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در این حوزه مقرراتی بگذاریم تا رقابت ناسالم پیش نیاید. پیش ازاین یکی از اپراتورها اینگونه اعلام کرده بود در حوزه پهنای باند و دیتا متضرر شده است، اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد چون که اپراتورها فکر می‌کنند اگر در این حوزه ضرر کنند بهتر است چرا که می‌توانند اپراتورهای دیگر را از میدان به در کنند.
 
وزیر ارتباطات بیان کرد: ما خیلی به این موضوع اعتقاد نداریم و به همین طریق در رگولاتوری این مساله در حال پیگیری است، اما بررسی‌های مختلفی صورت می‌گیرد تا تعیین قیمت به گونه‌ای باشد که ذائقه و توان مردم نیز مورد توجه قرار داشته باشد.
 
واعظی همچنین اظهار امیدواری کرد که قیمت‌های این بخش نیز تا خرداد‌ماه اعلام شود.
 
اما پس از واعظی، مدیر عامل جدید شرکت ارتباطات زیرساخت هم به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و پیشنهادی نیز مبنی بر تغییر تعرفه اینترنت موبایل از کیلوبایتی نیم ریال به سمت کیلوبایتی 0.2 ریال داد که واعظی در این باره تاکید کرد: این حرف به معنای آن نیست که قرار است خدمات اینترنت موبایل گران شود.


ویدیو مرتبط :
‫60 ثانیه: از اعلام زمان دقیق فروش پژو 301 تا شناسایی 40 هزار کانال تلگرام مجرمانه‬‎