سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پیش‌بینی یک کارشناس: تلگرام در ایران بالاخره فیلتر خواهد شد


روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس اظهار داشت: فیلتر شدن تلگرام در ایران لابد منه و غیر قابل اجتناب است زیرا فیلتر نشدن این نرم افزار اختلال در حوزه اجرایی قضایی کشور را به همراه دارد.

وی گفت: نمی توانیم اجرای قانون را به مراجع غیر رسمی بسپاریم. به عنوان مثال پلیس یا کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه ضابط قضایی هستند و قانونا حق برخورد با محتوای مجرمانه را دارند اما در مدل فعلی ما باید از تلگرام بخواهیم که به نیابت از ضابط قضایی ما با انتشار محتوای مجرمانه برخورد کند و کانالهای مستهجن را مسدود سازد،در اینجا دو ایراد مترتب است نخست اینکه تلگرام برای چنین عملی انگیزه ندارد و تنها می خواهد با مسدود سازی چند مورد کوچک که جزئی از یک خیل کثیر هستند وانمود کند از سیاست ایران تبعیت می کند تا از دام فیلترینگ رهایی یابد و دوم اینکه اصولا و از نظر حقوقی تلگرام ضابط قضایی نیست که ما اجرای قانون را از او مطالبه کنیم.

مومن نسب در پاسخ به این سوال که فعالیت تلگرام در ایران چه مشکلاتی را ایجاد می کند گفت: تلگرام اطلاعات مردم ما را از کشور خارج می‌کند و قانونا ما باید بتوانیم با هر شبکه پیام رسانی که در ایران فعالیت دارد و بیش از هشتاد درصد کاربران آن ایرانی هستند به گونه ای رفتار کنیم که بسادگی، جلوی خروج اطلاعات را بگیریم . طبق قانون، تلگرام حق خارج کردن اطلاعات مردم کشورمان را ندارد. از نظر فنی نیز این مساله به سادگی ممکن است  فقط کافیست تلگرام سرورهای خود را به داخل ایران منتقل کند، مگر نه این است که بیش از هشتاد درصد کاربران این سایت ایرانی هستند. پس چه معنایی دارد که پیامها و تصاویر و فیلمهای ارسال شده توسط ایرانیان ابتدا به سرورهای تلگرام در انگلستان منتقل شده و سپس به ایران برگردد و به دست گیرنده برسد حتی برای خود تلگرام نیز به صرفه تر است که سرورهایش را به داخل ایران بیاورد و باید پرسید چرا تلگرام میلی به این کار ندارد و از خروج اطلاعات ایرانیان چه سودی می کند؟

مومن نسب تلگرام را دارای درآمد نجومی از سوی مردم ایران دانست که باید به ازای آن به ایرانیان مالیات بدهد.

وی گفت: تلگرام طبق قوانین جمهوری اسلامی، به ازای همه درآمدی که به واسطه حضور در ایران و استفاده از پیامهای ایرانیان در ایجاد ترافیک کسب می‌کند، باید مالیات بپردازد. باید در نظر داشته باشیم  تلگرام هم اکنون در عمل وظایف یک اپراتور را انجام می‌دهد، به عبارت دیگر همه اقدام‌هایی که همراه اول، ایرانسل، رایتل و... دارند انجام می‌دهند، هم اکنون تلگرام مشغول انجام آنها است، در نتیجه باید تلگرام مجوز اپراتوری خود را بگیرد. حتی اگر جزو اپراتورهای مجازی محسوب شود، باز هم طبق قوانین جدید، اپراتورهای مجازی باید برای فعالیت، مجوز بگیرند.

*معافیت پیام‌رسان‌های خارجی از مالیات و مجوز

مومن نسب از تبعیض ناروا بین پیام رسانهای ایرانی و خارجی اظهار تعجب کرد و گفت: علیرغم تاکیدات مکرر مسئولین وزارت ارتباطات مبنی بر حمایت از اپلیکیشن های ایرانی در برابر رقبای خارجی شاهد این هستیم که دولت از پیام رسان های ایرانی را برای اخذ مجوز به دردسر می اندازد و استانداردهای دشواری را تحمیل می کند در حالی که هیچ پیام رسان خارجی برای فعالیت در ایران مجوز دریافت نکرده و وزارت ارتباطات از آنها برای فعالیت در ایران مجوز نخواسته و استانداردی برایشان قائل نشده است و این فقط آغاز ماجراست زیرا پیام رسانهای داخلی موظف به پرداخت مالیات و ... نیز هستند که این موارد را نیز دولت از پیام رسانهای خارجی طلب نمی کند! امروز ضروری است که  قوانین جمهوری اسلامی تمام و کمال در تلگرام اجرا شود.

وی ادامه داد: در کمال تاسف و اوج تعجب باید گفت رفتارهای نهادهای قانونی درباره شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی بسیار تبعیض آمیز است. پیام رسان ایرانی  بیسفون پیش از تلگرام، امکان ارائه کانال را ایجاد کرد، اما چون بیسفون ایرانی است، طبق قوانین مجبور شد امکان کانال را حذف کند و در ایجاد کانال محدودیت گذاشت، اما تلگرام این محدودیت را برداشت. تلگرام بدون رعایت قانون حقوق معنوی، استیکرهای بیسفون را نیز سرقت کرد و هیچ کس به فریاد بیسفون نرسید.

*از برخورد ایران با تلگرام تا برخورد در دیگر کشورها

مومن نسب تاکید کرد: هم اکنون آمار کاربران ایرانی تلگرام به بالای هشتاد و یک درصد رسیده است. این در حالیست که کاربران این شبکه که بنیانگذارش روس است؛ تنها 1.6درصد روس هستند و از همه جالبتر اینکه کل کاربران اسراییل، انگلیس، آلمان و ... که مالکان اصلی این نرم افزار هستند، کمتر از 1 درصد در آن عضویت دارند.

وی گفت: برخی رفتارها باعث شد که به شیوه‌های مستقیم و غیر مستقیم، مردم به سمت تلگرام کشیده شدند. همه این عوامل، سبب شد تلگرام در ایران به استثنای دیگر کشورها، رشد عجیبی داشته باشد.

وی گفت: در چین، در همان ابتدا تلگرام بسته شد. در ترکیه محدود شد. در روسیه هم مقامات کمیسیون امنیت دوما نامه نگاری کرده‌اند که تلگرام به احتمال زیاد بسته شود. اما در ایران، این نرم افزار با حمایت غیر مستقیم دولتی رشد عجیب و غریبی داشت.

*درآمد دولت از محل استفاده مردم از تلگرام

مومن نسب انگیزه مالی در مخالفت با فیلترینگ تلگرام را جدی دانست و گفت: دولت مخالف فیلترینگ تلگرام است؛ زیرا مشتریان به واسطه استفاده از تلگرام به صورت غیر مستقیم (از طریق خرید حجم اینترنتی) پول پرداخت می‌کنند که این درآمد سنگین و نجومی است. سال پیش 12 هزار میلیارد تومان، درآمد مخابرات بوده است که اگر 12 درصد طبق عدد اعلامی (که بیشتر از این هست)، ترافیک توسط تلگرام ایجاد شده باشد، یک پول هنگفتی می‌شود. این رقم بالغ بر هزار و چهارصد و چهل میلیارت تومان در سال است که همه بر اساس آمارهای خود وزارت ارتباطات محاسبه شده است. لذا برای دولت به صرفه نیست که تلگرام بسته باشد. بلکه به صرفه است که مردم وقت بیشتری صرف تلگرام کنند و نفرات بیشتری عضو تلگرام شوند.

انتهای پیام/آ

http://fna.ir/9D8F94


ویدیو مرتبط :
بالاخره تا قبل از شروع انتخابات تلگرام فیلتر خواهد شد