سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مزون‌های عروس عامل نشر تصاویر غیراخلاقی


باشگاه خبرنگاران/ امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بستری برای فعالیت مزون‌هایی که مغایر با شئونات اسلامی هستند به وجود آورده است.

خیلی وقت است اهمیت و جایگاه ویژه اینترنت در جامعه به همه اثبات شده است، به طور حتم به همان اندازه‌ای که می‌توانیم از فضای مجازی مطالب مفید و مورد نیازمان را دریافت کنیم، میتوانیم به مطالب غیر مفید و غیراخلاقی نیز دسترسی پیدا کنیم.

گاهی برخی مطالب، فیلم یا عکس‌هایی که در اینترنت بارگذاری می‌شود، مغایر با شئونات اسلامی هستند و اگر کاربران اینترنتی به اندازه کافی استحکام عقیده نداشته باشند، در دام این تله‌ها می‌افتند و دچار اشتباهات جبران ناپذیری می‌شوند.

** فضای مجازی بستری نامناسب برای برخی مشاغل

در حال حاضر فضای کسب‌وکار پیرامون اینترنت و فضای مجازی تا حدی پیشروی کرده است که بسیاری از افراد تصمیم گرفته‌اند در خصوص مشاغلشان شعبه‌ای دیگر نیز در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و یا به طور مجزا شغلی را در فضای مجازی راه‌اندازی کنند. مدتی است تعدادی از مزون‌های لباس عروس و لباس‌های شب جزو این دسته مشاغل قرار گرفته‌اند، آن‌ها با ارائه دادن آلبومی از نمونه کارهای خود به مشتریان یا همان کاربران شبکه‌های اجتماعی، تبدیل به عاملی برای انتشار تصاویر غیراخلاقی و مخالف شخصیت یک زن مسلمان ایرانی می‌شوند.

** عوارض منفی اینترنت در متن جامعه

زنان، کودکان و نوجوانان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند. از آنجایی که امروزه خیلی از فعالیت‌ها و امکانات ارتباطی، در قالب اینترنت انجام می‌گیرد، رهایی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و دریایی از اطلاعات مختلف نگران کننده است. چرا که تمییز دادن درست از نادرست گاهی برای آن‌ها مشکل می‌شود.

بی‌توجهی به مشاغلی که جایی برای فعالیت در فضای مجازی ندارند و فعالیت آن‌ها در این شبکه‌ها متضاد با شئونات اسلامی و قوانین کشور ما است، مثل مزون‌ها، آتلیه‌ها و آرایشگاه‌ها که قراردادن عکس‌های غیر اسلامی از طریق آن‌ها، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

فرشته، 45 ساله، خانه‌دار، به نمایش گذاشتن تصاویر بی‌حجاب از مدل‌های عروس در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را نوعی ترغیب بی‌حجابی تلقی می‌کند و می‌گوید: افرادی که مستعد بی‌حجابی هستند، ناخودآگاه ممکن است مجذوب این زیبایی‌های ظاهری و در لحظه شوند و قطعا کشش و پیدا کردن به سمت بی‌حجابی از دین و آیین اسلامی و قوانین کشور ما دور است.

دکتر مجید ابهری، جامعه شناس در این‌باره می‌گوید: انتشار تصاویر مبتذل و غیراخلاقی در فضای جازی که امروزه دسترسی آن برای عموم ساده است، به طور حتم آسیب‌های اجتماعی و بدآموزی‌های فرهنگی در سطح خانواده و در پس آن جامعه را بوجود می‌آورد.

قشر حساس و آسیب‌پذیر جامعه زنان، کودکان و نوجوانان هستند که بیشتر در معرض صدمات ناشی از اقدامات غیراخلاقی فضای مجازی قرار می‌گیرند. نمونه‌ای از این آسیب‌های اجتماعی بلوغ زودرس کودکان است که تأثیر منفی آن طی گذشت زمان به متن جامعه گذاشته می‌شود.

** چه افرادی تمایل به انتشار تصاویر غیراخلاقی از خودشان دارند؟

گفته‌ها حاکی از آن است که بیشتر فشن‌های ایرانی،دختران و زنانی هستند که برای به دست آوردن شهرت و در انظار قرار دادن ظاهرشان به صورت رایگان اقدام به این عمل ناشایست می‌کنند.

اما با این حال عده‌ی زیادی هم وجود دارند که از این راه درآمدزایی می‌کنند و در واقع مدل بودن شغل آن‌ها محسوب می‌شود.

سارا 20 ساله در این خصوص می‌گوید: اعتقادات دینی ریشه خانوادگی دارند، با وجود اینکه در یک خانواده مدرن بزرگ شده‌ام، حاضر به انتشار تصاویر بی‌حجاب از خودم نیستم و نسبت به خانم‌هایی که به خود اجازه منتشرشدن تصاویرشان را میدهند، نگاه خوبی ندارم.

** مدیریت بر مزون‌های اینترنتی با نظارت

تصاویر مدل‌های بی‌حجاب که توسط اداره کنندگان مزون‌های شبکه‌های اجتماعی در اینترنت منتشر می‌شود، بعضا غیراخلاقی و مبتذل است. و به نمایش گذاشتن چنین عکس‌هایی عامل ترویج فساد و بی‌حجابی است.

برخی از این مزون‌ها در اول صفحه اجتماعی خود می‌نویسند ورود آقایان ممنوع، ولی آیا واقعا با نوشتن این جمله افراد از ورود امتناع می‌کنند؟!

یوسف، 23 ساله و مجرد می‌گوید: تا به حال با چنین صفحه‌هایی در فضای مجازی روبه‌رو نشده‌ام، ولی به طور حتم قفل کردن صفحه‌ی مزون‌های اینترنتی، فیلتر کافی برای جلوگیری از انتشار تصاویر غیراخلاقی نیست و شاید خود من هم در مواجهه با چنین صفحه‌هایی که پر از تصاویر مبتذل نا محرم هست، وسوسه شوم و از آن‌ها بازدید کنم.

** برخورد پلیس با فعالیت مزون‌های غیراخلاقی

با وجود اینکه اینترنت و فضای مجازی با بیشتر فعالیت‌های روزانه ما گره خورده، ولی هنوز هیچ قانونی مصوب نشده است که استفاده از آن در راستای چارچوب و قانون قرار گیرد.

این در حالی است که دولت برای پیشگیری از این بی‌قانونی اقدام به فیلترینگ شبکه‌های مجازی غیر اخلاقی کرده است ولی وجود تصاویر مبتذل و مغایر با عقاید اسلامی نشانگر این مسئله است که هنوز دنیای مجازی، دنیای بی دروپیکری از انبوه اطلاعات است و قطعا باید منتظر تهدیداتی از مسئولان مربوطه است باشیم که بتواند مانع از فروپاشی بنیان‌های خانواده ایرانی و جامعه اسلامی شود.

** فرهنگ‌سازی را از خودمان شروع کنیم

نبود قوانین مقرر برای استفاده درست از فضای مجازی و مشکلاتی از این دست، باعث شده است که استفاده از فضای مجازی و اینترنت با مشکلاتی روبه‌رو شود.

اگر همه این کاستی‌ها را در نظر نگیریم جای اینکه به‌دنبال عاملی باشیم برای برطرف کردن همه این مشکلات، خودمان تبدیل به عاملی شویم برای استفاده صحیح از فضای مجازی، لحظه‌ای خود را جای افرادی بگذاریم که تصاویر محارمشان دست به دست می‌چرخد و تبدیل به عاملی برای انحرافات جنسی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
نمونه تیزر برای مزون عروس