مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



خاطره ای از لطافت روحِ علامه طباطبایی


به گزارش شیعه آنلاین ، استاد سیدعبدالله فاطمی نیا، استاد اخلاق حوزه در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب "شکوه نهج البلاغه" آخرین نوشته جرج جرداق که شامگاه یکشنبه 24 آبان ماه 94 در سالن همایش های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد، با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها که به اسمِ شیعه اما به موازات تکفیری ها عمل می کنند، گفت: شبکه ماهواری معارف به مدیریت آیت الله کاظمی، معقولانه شیعه را به جهان معرفی می کند.

وی با اشاره به فعالیت جریان ها و گروه هایی برای فراموش شدن شخصیت های فعال در زمینه معرفی اهل بیت (ع) افزود: سید حمیری صاحب قصیده ذهبیه -که سیدمرتضی علم الهدی قصیده او را شرح می دهد- فراموش شده است. به تدریج در تاریخ اسلام، دست هایی موجب فراموشی بزرگان شده است.

شناخت جرداق به واسطه شناختِ امام علی، میسر می شود

استاد درس خارج با اشاره به کار عظیم جرج جرداق، اندیشمند مسیحی درباره شخصیت امیرالمومنین علی (ع) خاطرنشان کرد: باید شخصیت علی ابن ابیطالب را شناخت زیرا به واسطه آن درک می کنیم، چگونه جرداق به این مقام معنوی و علمی رسید.

هیچگاه از خواندن نهج البلاغه، سیر نمی شوم

وی ادامه داد: پدرم نهج البلاغه ی عبده (عالم بزرگ اهل سنت) را خرید و بنده از سنین کودکی خواندن آن را شروع کردم و تاکنون هرچه می خوانم، سیر نمی شوم. به خود گفتم، شاید این عطش به دلیل شیعه بودن است اما دریافتم علتِ دیگری دارد.

استاد فاطمی نیا با اشاره به عشق جرداق نسبت به حضرت امیر (ع) گفت: او 5 جلد کتاب را با عشق نوشت که حقیقتا کار سختی است. هرچند متاسفانه دست هایی مانع از معرفی کامل او به جهان شد.

وی با بیان اینکه جرج جرداق در پنج جلد کتابش درباره امیرالمومنین (ع) اشارات بسیاری به اجتماعیات مانند عدالت حضرت داشت، همانطور که مرحوم فلسفی نیز به خوبی و با دقت، اجتماعیات اسلام را در برابر منابر مطرح می کردند، ادامه داد: تعجب می کنم چطور یک مسیحی جلوه و بعد انسانی علی (ع) را طرح می کند. این واقعیت، نشان دهنده عشق و تلاش بسیار جرداق است.

اسلام، دینِ مقدس نمایی نیست

استاد اخلاق حوزه اسلام را دین مقدس نمایی ندانست بلکه دین انسان ساز معرفی کرد و گفت: آمریکا برای مخدوش شدن چهره اسلام از طریق شراب و رقاصی وارد نمی شود زیرا می داند این اعمال اثر چندانی در تخریب چهره اسلام ندارد؛ بلکه از افرادی با محاسن بلند که انسان ها را وحشیانه می کشند، استفاده می کند. دشمن به خوبی می داند از چه طریقی وارد شود.

وی الگوهای اسلام را آیت الله بهجت ها دانست که "نفس شان عفیف و حاجت شان خفیف است"، خاطرنشان کرد: فردی که عازم سفر حج بود به مرحوم آقای بهجت گفت: تقاضایی دارید که بتوانم در این سفر برآورده کنم؟ ایشان به آرامی فرمودند: اگر برای شما میسر بود و موجب زحمت نمی شود، برایم دعا کنید.

خاطره ای از لطافت روحِ علامه طباطبایی

استاد فاطمی نیا افزود: لطافت اسلام، علامه طباطبایی ها را پرورش می دهد. روزی خادم علامه درب منزل ایشان را بسیار دیر باز می کنند و ضمنا بی احترامی می کند اما ایشان در کمال ادب چیزی نمی گوید. چند روز بعد علامه طباطبایی به همراهانشان می گوید، آرام از خانه خارج شوید، زیرا خادم خواب است.

وی با انتقاد از کسانی که چنین سوالاتی را مطرح می کنند "آقا! جرج جرداق به جهنم می رود" یا "آیا ادیسون به بهشت نمی رود"، گفت: اولا؛ ما آژانس خبری خدا نیستیم که بدانیم پروردگار چه سرنوشتی برای دیگران رقم می زند؛ ثانیا؛ خداوند «تعز من تشاء و تذل من تشاء» است.


ویدیو مرتبط :
خاطره جالب از علامه طباطبایی