ضرورت انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه در بخش کشاورزی


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی گفت: انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه در بخش کشاورزی ضروری است اما در مورد اهمیت آزمایشات به درستی در بین کشاورزان اطلاع رسانی نشده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی حسن نامجو با اشاره به نظارت و صدور پروانه‌های آزمایشگاهی تجزیه آب، خاک و گیاه در این سازمان، افزود: فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر در رشته‌های خاک شناسی، علم خاک، شیمی و فیزیک خاک، بیولوژی، بیوتکنولوژی خاک، آلودگی خاک، حاصل خیزی خاک، فرسایش خاک و یا رشته‌های آبیاری، زراعت و باغبانی باشند می‌توانند مجوز تاسیس این آزمایشگاه‌ها را از سازمان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در استان، سه آزمایشگاه در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه و سملقان درحال فعالیت هستند و یک آزمایشگاه نیز تا یک ماه آینده در اسفراین افتتاح می‌شود. این آزمایشگاه‌ها موظف هستند براساس تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی نسبت به تهیه انواع آزمایش فیزیکی و شیمیایی بر روی نمونه‌های خاک، آب و گیاه اقدام کنند. انجام انواع آزمایشات فیزیکی و شیمیایی برروی خاک، اندازه گیری عناصر پرمصرف وکم مصرف در خاک و گیاه، آزمایشات آب مثل اسیدیته و شوری، اندازه گیری و تحویل نمونه آزمایش به متقاضی از جمله اقدامات انجام شده دراین آزمایشگاه‌هاست. براساس این آزمایشات، کارشناسان فنی نتایج لازم در بخش زراعت و باغبانی، واحدهای دامپروری و سیستم های آبیاری را بدست آورده و نسبت به توسعه فنی و اصلاح خاک و تغذیه آن تصمیم گیری کرده و نظریه کارشناسی خود را اعلام می کنند.

نامجو تصریح کرد: از تمامی کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی تقاضا می‌شود قبل از هرگونه اقدام به کشت و یا استفاده از مواد شیمیایی و آلی در بحث کشاورزی نسبت به انجام آزمایش آب و خاک اقدام کرده و از توصیه فنی شرکت های فنی و مهندسی سازمان استفاده کنند.استفاده بیش از حد و یا کم از نهاده‌ها در بحث آب و خاک می‌تواند مضر باشد بنابراین باید طبق استاندارد محصول براساس آزمایشات تصمیم گیری شود.

وی، فرهنگسازی استفاده و گرفتن آزمایش آب و خاک را ضروری خواند و گفت: این امر نسبت به سنوات گذشته بهتر شده ولی هنوز رضایت بخش نیست. انتظار می‌رود آزمایش‌های آب و خاک حداقل یک سال در میان انجام شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آموزش انجام آزمایشات تعیین حدود اتربرگ خاک