فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ارسال 10 هزار نسخه منبع آموزشی برای فارسی‌آموزان جهان/ معرفی نویسندگان انقلاب به مشتافان زبان فارسی


سید محمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به تشریح اقدامات و فعالیت‌های مهم بنیاد سعدی در سال گذشته پرداخت و گفت: بنیاد سعدی 103 نمایندگی در جهان دارد که شامل 80  رایزنی فرهنگی و خانه فرهنگ، 20 سفارتخانه و کسنولگری و سه مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند، پاکستان و تاجیکستان است که به عنوان نمایندگان بنیاد سعدی، در حوزه آموزش زبان فارسی فعال هستند.

دربندی مخاطبان بنیاد را دانشگاه‌های دارای رشته زبان و ادبیات فارسی و گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌هایی که دارای رشته‌های شرق‌شناسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی هستند، مطرح کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که واحد‌های اختیاری زبان وادبیات فارسی دارند، استادان و دانشجویان دانشگاه های فوق، ایران‌شناسان، شرق‌شناسان، پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی و مترجمان آثار مشاهیر ادب فارسی، انجمن‌های دولتی و غیر دولتی این حوزه، مراکز آمورش زبان فارسی، کانون‌ها و نهادهای فرهنگی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و شرکت‌کنندگان در دوره‌های آزاد زبان فارسی مخاطبان اصلی ما محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین، دانش آموزان دبیرستان‌های کشورهایی که زبان فارسی، زبان دوم خارجی آنهاست و نسل سوم و چهارم ایرانیان مقیم خارج از کشور که در کلاس‌های روز شنبه شرکت می‌کنند، از دیگر جامعه هدف ما در آموزش زبان فارسی هستند.

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی همچنین با بیان اقدامات و فعالیت‌های شاخص این بنیاد در سال 1394، افزود: بکارگیری فارغ‌التحصیلان خارجی رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه‌های ایران در دانشگاه‌های کشورهای مبدأ، تهیه فهرست مشخصات 340 دانشگاه خارجی که دارای کرسی زبان و ادبیات فارسی و واحدهای اختیاری آموزش زبان فارسی هستند، جلوگیری از تعطیلی بخش‌های زبان فارسی در بعضی از دانشگاه‌ها، از طریق اعطای راتبه تحصیلی به دانشجویان، از جمله دانشگاه های نُمِل و پیشاور پاکستان و دانشگاه‌های فارابی و آبلای خان قزاقستان، شناسایی دانشگاه ها و ارتباط با  استادان خارجی و ایرانی زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه ها و نیز اعزام تعدادی از استادان جوان به دانشگاه‌های خارجی، به منظور توسعه فعالیت‌های زبان فارسی به کشورهای چون: عمان، صربستان، لبنان، لاهور، روسیه و...، از جمله فعالیت‌های ما در سال گذشته است.

وی در ادامه بیان فعالیت های بنیاد با اشاره به ارتباط مستقیم کارشناسان بنیاد سعدی با 220 استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های مختلف جهان، افزود: فراخوان همایش های مرتبط و برگزار شده توسط بنیاد و دورهای دانش افزایی برای معرفی افراد مناسب، به طور مرتب به اطلاع استادان زبان فارسی می رسد. همچنین نظرخواهی از استادان در مورد کتاب های تولید شده در بنیاد سعدی و نیز تامین نیازهای آموزشی ایشان، از جمله اقدامات دیگر بنیاد طی سال گذشته بوده است.

دربندی در ادامه ابلاغ حکم 80 نفر از رایزنان فرهنگی به عنوان نمایندگان بنیاد سعدی به همراه شرح وظایف ایشان را از دیگر اقدامات مهم بنیاد سعدی در سال گذشته دانست و گفت: در دستورالعمل کاری که برای رایزنان فرهنگی مشخص شده، مواردی از آنان خواسته شده است که نحوه تنظیم برنامه و بودجه سال 1395، برگزاری روزهای ویژه زبان و ادبیات فارسی در جهان و برگزاری برنامه‌ها یی با هزینه صفر برای گسترش زبان فارسی، از جمله آنهاست.

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی با بیان مطالبی درباره نحوه تأمین نیازهای آموزشی نمایندگی‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکزآموزشی و مرتبطین در خارج از کشور، گفت: پس از شناسایی نیازهای مطرح شده، بررسی لازم در معاونت بین‌الملل صورت می‌گیرد و با توجه به امکانات موجود، موارد مورد نیاز تهیه و ارسال می‌شود.

دربندی درباره تامین منابع آموزشی وکمک آموزشی مورد نیاز مراکز فوق، گفت: در سال گذشته علاوه بر تهیه و ارسال 10 هزار نسخه منابع آموزشی و کمک آموزشی برای دانشگاه‌ها و نمایندگی‌های بنیاد سعدی، سه هزار نسخه از کتاب های اول تا ششم دبستان نیز برای مدارسی که روزهای شنبه به فرزندان ایرانیان مقیم، زبان فارسی آموزش می‌دهند، ارسال شد.

وی با اشاره به تهیه و چاپ گردونه افعال فارسی، به منظور دستیابی فارسی‌آموزان به صرف افعال پر کاربرد و نیز تهیه و ارسال محصولات آموزشی و کمک آموزشی برای مدارس ارمنستان و قرقیزستان که هفته ‌ی سه ساعت آموزش زبان فارسی دارند، افزود: شناسایی، تهیه و ارسال 200 مجموعه از  85 عنوان کتاب‌های نویسندگان پس از انقلاب اسلامی و باز نویس ادبیات کهن به زبان ساده، برای نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مراکز، دانشگاه‌ها، مدارس و مؤسسات ایرانی و غیر ایرانی فعال در عرصه زبان فارسی در خارج از کشور، از دیگر اقدامات مهم بنیاد سعدی در راستای تأمین نیازهای آموزشی و کمک آموزشی خارج از کشور است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
معرفی نسخه پیش نمایش مایکروسافت آفیس 2016 به زبان فارسی