فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نخستین جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه مردم شهرستان بافق برگزار شد


به گزارش ایرنا، این جشنواره که روز جمعه با حضور مدیرکل فرهنگ و اراشاد اسلامی استان یزد، فرماندار بافق، جمعی از مسولان محلی، دانش آموزان و قشرهای مختلف مردم در باغ تاریخی 'تیتو' بافق برگزار شد مردم بافق آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود را در زمینه های متل خوانی، اجغه زنی، دوبیتی خوانی و غریبی خوانی به نمایش گذاشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این آیین گفت: برگزاری این جشنواره که جلوه ای از فرهنگ عامه مردم است جزو اولویت های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر این استان قرار دارد و الگویی برای اجرا در شهرستان های استان و قابل تعمیم به سایر مناطق کشور محسوب می شود.
علی غیاثی ندوشن با اشاره به اینکه فرهنگ عامه بر خاسته از بطن جامعه و مردم است، افزود: تشکل های فرهنگی و غیردولتی باید در این عرصه میدان دار باشند و این برنامه ها به صورت مستمر و سالانه برگزار و نتایج پژوهش ها و مقالات نیز در قالب کتاب یا فصلنامه های علمی منتشر شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ عمومیت دارد و مدام درحال تغییر است بیان کرد: کار ما ثبت و معرفی این مراسم به نسل آینده است و باید به این مساله توجه داشت و از آن غافل نشویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: یکی ازمشکلات ما گسست فرهنگی نسل گذشته با نسل جدید است و باید با زنده کردن فرهنگ عامه آن را همواره به نسل جدید منتقل کرد.
غیاثی با اشاره به اینکه فرهنگ خاصیت اکتسابی دارد و قابل انتقال از نسلی به نسل دیگر است اظهار کرد: فرهنگ زمانمند است و مجموعه آداب و سنت های ماریشه در گذشته تاریخی دارد و با مذهب آمیخته است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ تنوع دارد و با هر تنوع مثل اقلیمی ویژگیهای مختلف فرهنگی هم به وجود می آید و بنا براین فرهنگ هویت ملی و دینی را شکل می دهد و انسجام بخشی و وحدت از ویژگیهای دیگر فرهنگ است.
این مسئول با بیان اینکه برای ماندگاری فرهنگ باید کار پژوهشی انجام شود خاطر نشان کرد: فرهنگ عامه شهرستانهای یزد و اردکان ثبت شده و ثبت فرهنگ عامه مردم بافق نیز در اولویت قراردارد.
وی افزود: از هنرمندانی که با هنر خود و ارایه کارهای هنری به معرفی و ثبت فرهنگ عامه بپردازند حمایت خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق نیز در این جشنوار از ارائه 23 مقاله به جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه بافق خبر داد و گفت: از بین مقالات ارائه شده در دو بخش دانش آموزی و آزاد، با نظر داوران پنج مقاله برتر پژوهشی انتخاب و قدردانی شد.
عذرا کریمی همچنین افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، هویت بخشی، شناسایی و زنده نگه داشتن فرهنگ عامه و انتقال آن به نسل جوان، تشویق صاحبان اندیشه برای ثبت و ضبط میراث فرهنگی شهرستان بافق ، و پاسداشت از هنر و اندیشه زیبای گذشتگان است .
همچنین برگزاری نمایشگاه عکس کویر و غرفه های فرهنگی نیز از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
در پایان این جشنواره به مقالات برتر هدایای ویژه و به سایر مقالات نیز هدایایی به رسم یاد بود اهدا شد.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلو متری یزد قرار دارد.
7543/8068

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گزارش دوقلوهای مشهدی و بافق - شهرستان بافق