مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



کجا شیعه‌ای را پیدا می‌کنید که عملیات انتحاری انجام داده باشد؟


به گزارش شیعه آنلاین ، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

علی جنتی در سخنانی گفت:‌ امسال شرایط ویژه‌ای داریم، شرایط برجام و یا دوره‌ای که زنجیرهایی در طول 10 تا 12 سال گذشته به‌ تدریج گریبانگیر دست و پای ملت ایران بود و می‌رفت تا به گونه‌ای زندگی را در کشور ما فلج کند‌،با درایت و کار سنگین و طاقت‌فرسای هیئت دیپلماتیک ایران به نتیجه رسید. خوشبختانه 6 قطعنامه تحریم شورای امنیت برداشته شد. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین کارهایی به شمار می‌رود که در دنیا انجام شده است.

وی افزود:‌ این نخستین بار است که ایران در سایه مذاکرات توانست تهدید ها را مترفع کند. به گونه‌ای که سران کشورها در دیدار با رئیس‌جمهوری ما به صراحت اذعان می‌کردند ایران کار بزرگی انجام داده‌است‌، حتی پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گفت، باورم نمی‌شد که به تفاهمی برسیم که در نتیجه آن تحریم‌های ایران برداشته شود.

وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ 12 قطعنامه در شورای حکام علیه ایران تصویب شده بود که همگی آنها برداشته شد، فضای ایران‌هراسی و روانی که در دنیا درست شده بود، حتی شیعه‌هراسی به‌ تدریج در حال رفع شدن است، همین که آژانس قطعنامه‌هایش را برداشته و مدیرکل آن اعلام کرد که تمام فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز بوده، خط بطلانی است بر ادعاهای 12 ساله علیه ایران و این کار بزرگی شمرده می‌شود. ما در حوزه فرهنگ در دوران برجام باید مانند سایر حوزه‌های اقتصادی و یا سیاسی شاهد یک نوع تحول باشیم. در حوزه سیاسی ما در طول 5 سال گذشته حتی شاهد بودیم که رهبران کشورهای اروپایی حاضر نبودند با مدیرکل ما دیدار کنند، ولی امروز سران کشورهای اروپایی یک به یک در صف ایستاده‌اند تا با رهبران جمهوری اسلامی ایران دیدار کنند.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایتالیا و 200 عضو اتاق بازرگانی این کشور به ایران گفت:‌ اتاق بازرگانی ایران روزانه با بسیاری از  حضور بازرگانان مواجه است،‌ در حوزه فرهنگ هم فضایی باز شده و چهره‌ای که از ایران در افکار عمومی جهان ساخته شده بود‌، در حال ترمیم و رو به شفافیت است، به زودی چهره واقعی ایران روشن می‌شود.

جنتی افزود:‌ سینمای ما در گذشته فاخر بود و در جشنواره‌های دنیا مشارکت داشت،‌ اکنون نیز فرصت مناسبی برای سینما است، برای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تا برنامه‌هایی را در تالارهای بزرگ جهانی اجرا کنند. هم‌چنین لازم است کتاب‌هایی از ایران ترجمه شود. با مراکز پژوهشی دنیا در فضای امروز باید ارتباط برقرار کرده و از آنها دعوت کنیم در کنفرانس‌های ایران شرکت کنند. ما نیز به‌ راحتی در اجلاس‌ و کنفرانس‌های آنها حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به شرایط دولت نهم و دهم از محدودیت‌ها برای محققان در سفرهای خارجی در گذشته نام برد و گفت:‌ پیش از اینکه مأموریتم در خارج از کشور به اتمام رسید و درخواست بازنشستگی دادم، در مرکز تحقیقات استراتژیک کار می‌کردم، در آن دوران برای حضور محققان در کنفرانس‌های بین‌المللی ما مشکل جدی داشتیم، اول اینکه وزارت اطلاعات به هر محققی که قصد سفر به خارج را داشت، اخطار می‌کرد که مراقب باش با چه کسی تماس می‌گیری، حتی پس از بازگشت این محقق هم باید گزارش می‌داد و یک دور توضیح که ما می‌خواستیم کار علمی انجام دهیم و نمی‌خواستیم برای کشور جاسوسی کنیم.در همان زمان عده‌ای را تشویق می‌کردیم در اجلاس‌های بین‌المللی شرکت کنند، ولی نمی‌پذیرفتند زیرا پس از بازگشت بازجویی می‌شدند.

جنتی گفت:‌ باید بگویم به نوعی در داخل خودتحریمی کردیم، اما اکنون محققان می‌توانند در کنفرانس‌های علمی حضور داشته و به راحتی حرف خود را بزنند. اکنون زمینه بسیار خوبی فراهم شده و کسی سختگیری و خرده‌گیری ندارد.

جنتی بار دیگر با اشاره به فروپاشی بحث ایران‌هراسی در آینده نزدیک گفت:‌ دو نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی در خیلی از نقاط جهان منتشر شد که شاهد استقبال از آن هم بودیم، امروز دنیا در عمل به بحثی را که دو سال قبل، رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری مطرح کرده بود، رسیده است.

وزیر ارشاد به حادثه تروریستی پاریس اشاره کرد و گفت: شاهدیم که حادثه‌ای در پاریس اتفاق می‌افتد و همه کشورهای اروپایی برای مقابله با افراطی‌گری بسیج می‌شوند،‌ انگلیس حتی هواپیما ارسال کرد و دیروز در شورای امنیت قطعنامه‌ای درباره سوریه تصویب کردند که با پیش از آن متفاوت بود؛ چراکه تا حالا می‌گفتند بشار اسد باید برود و کمک‌ها در راستای برکناری اسد بود، ولی به این نتیجه رسیدند که در دامان خود، افعی و مار پرورش می‌دادند که همان به خودشان نیش زد؛ طی دو سال اخیر ما به مقامات اروپایی می‌گفتیم که افراد شما که در سوریه می‌جنگند، رزم‌دیده به کشورتان بازخواهند گشت و مشکلاتی ایجاد خواهند کرد، پس نفعی از سکوت نمی‌برید و تنها وضع کشورتان را به هم می‌ریزید، بنابراین دنیا امروز به این شعار رسیده است.جریانات تکفیری در گذشته در پاکستان شعارهایی بر دیوارها می‌نوشتند، در عراق سر شیعیان را می‌بریدند تا به بهشت نائل شوند.

وی ادامه داد:‌ امروز نیز  هم شاهدیم که جریانات تکفیری، عملیات انتحاری انجام می‌دهند تا مسلمانان را کشته و به بهشت بروند، اما امروز دنیا فهمیده که تنها گروه جامعه مسلمین که بدون افراط و تفریط هستند، شیعیان عراق، لبنان، بحرین، ایران و... هستند. باید از آنها پرسید کجا شیعه‌ای را پیدا می‌کنید که عملیات انتحاری انجام داده باشد؟ الان شاهدیم که شیعیان در دنیا با احترام خاصی مواجه شده‌اند.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به سفر چند روز گذشته به کشور روسیه به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس یونسکو اشاره کرد و گفت: درحاشیه این اجلاس با شهرشناسان و ایران‌شناسان بسیاری دیدار داشتیم. مراکز عجیبی داریم که کار می‌کنند و کتاب‌های ما را به روسی ترجمه می‌کنند و امروز مراکز ایران‌شناسی در اروپا هم گسترده‌تر شده است.

وی گفت: اعتقادات مردم خوب است، ولی اعتمادشان به ما به‌عنوان عناصر نظام پایین است، دلیلش هم چوب حراج‌زدن‌هاست. ما این طرف ایستاده‌ایم و به آن طرف می‌گوییم فاسد. آن طرفی‌ها هم همین طور و مردم هم می‌گویند هر دو فاسدید. نتیجه‌اش می‌شود سلب اعتماد از مسئولان نظام که باید در آن دقت کرد.

وی به تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این قانون تصویب شد تا حکم کند تمام اطلاعات روی سایت قرار بگیرد که همه مردم در جریان باشند، مگر آنکه مهر محرمانه‌ای داشته باشد؛ در غیراین‌صورت مردم باید از نتیجه یک تحقیق استفاده کنند.

جنتی با اشاره به بحث ممیزی کتاب نیز گفت:‌ بارها عنوان کرده‌ایم که ما با نویسنده کاری نداریم، چشم‌مان را روی نویسنده می‌بندیم و اگر محتوا با قوانین سازگار بود، به اثر مجوز می‌دهیم، اما اگر نبود، اصلاحات انجام می‌شود و سیر قانونی را طی می‌کنیم. در مطبوعات هم این‌گونه است. امروز موافقان و مخالفان دولت به‌راحتی حرف می‌زنند، گاهی تخلفات بارز می‌کنند و به رئیس‌جمهور و مقامات دولت بد و بیراه می‌گویند‌، دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی می‌کنند، اما فضا باز است و اگر تخلفی باشد در هیأت نظارت بر مطبوعات رسیدگی می‌شود، ولی عموم سلیقه‌ها و حرف‌ها امروز به‌راحتی گفته می‌شود.در دولت یازدهم به 4 هزار نشریه مکتوب و الکترونیک مجوز داده‌ایم،  مجموعا در کل کشور 7 هزار و 200 و اندی نشریه با مجوز فعالیت می‌کنند که مجوز 4 هزار نشریه در این دولت ارائه شده است.

وزیر با اشاره به حوزه پژوهش در کشور گفت:‌ توسعه فرهنگی در سایه تبادل‌نظر و تضارب آراء ایجاد و توسعه می‌یابد،، در مکان بسته تکامل فکری پیدا نخواهیم کرد و امروز متأسفانه در حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی شاهد خودسانسوری هستیم. افراد حتی جرأت ندارند نظرات خود را ارائه کنند. اگر باب اجتهاد باز است، فرد مجتهد باید حرف بزند، اما گاهی جرأت نمی‌کنند فتوا و حرف نو بزنند و عده‌ای آنها را متهم می‌کنند که فتوای شاز می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ در حوزه‌های اجتماعی خوشبختانه وزارت کشور آسیب‌شناسی‌های خوبی انجام داده است، در عین حال فضا برای تحقیق باز است و در شورای فرهنگ عمومی چنین موضوعاتی مطرح می‌شوند و بسیاری ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌توان با شیوه‌های علمی ریشه‌یابی کرد و بعد از آن به راهکار مناسب دست یافت.موضوع حجاب و عفاف از ابتدای انقلاب درحال بحث است، فکر می‌کنم اگر پژوهش‌های ارزش‌ها و نگرش‌ها استخراج شود، یکی از مسائلی که این پژوهش به آن می‌رسد، وضع حجاب در کشور است که بدتر از 5 سال قبل شده است و باید در شیوه‌ها تجدیدنظر کنیم، زیرا شیوه‌های گذشته دیگر جوابگو نیست.

وزیر ارشاد افزود: تحقیقات نشان می‌دهد، 70 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند،‌ آیا با شبکه‌های مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی، باید تنها از طریق فیلتر عمل کرد؟ یا سوار بر موج شد و بیش‌ترین استفاده را کرد. در گذشته اگر می‌خواستیم کتابی را در عربستان توزیع کنیم، در مرز مقابلمان را می‌گرفتند، اما امروز با استفاده از شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای باید به گونه‌ای دیگر عمل کنیم. اگر یک شبکه فیلتر شود، شبکه دیگری جایگزین آن می‌شود و در نهایت می‌بینیم شبکه‌ای مثل تلگرام چند میلیون کاربر ایرانی پیدا می‌کند که اگر آمار را مطرح کنم، همگی تعجب می‌کنید. اگر ما میدان را خالی کنیم، دیگران استفاده می‌کنند.

جنتی در پایان سخنان خود گفت:  ما در وزارت ارشاد، معاونت پژوهشی نداریم، بنا نداریم کار پژوهشی انجام دهیم، ما فقط نیازسنجی می‌کنیم. باید این نیازها را به پژوشگاه‌ها دهیم تا پیگیری کنند.


ویدیو مرتبط :
هلاکت یک داعشی قبل از انجام عملیات انتحاری