فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



برگزاری سمینار «علامه اقبال، داعی وحدت جهان اسلام» در پیشاور


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سمینار با موضوع «علامه اقبال، داعی وحدت جهان اسلام»، 20 آّبان‌ماه با همکاری بخش پشتو و اردو دانشگاه اسلامیه کالج در محل تالار خیبر این دانشگاه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری نعیم احمد، از قاریان قرآن کریم آغاز شد سپس اباسین یوسفزئی، رییس بخش پشتو ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سمینار «علامه اقبال، داعی وحدت جهان اسلام» با حمایت خانه فرهنگ کشورمان، اظهار کرد: با برگزاری این سمینار زمینه‌ای فراهم شد تا یادی از شاعر بزرگی چون علامه اقبال داشته باشیم.

وی، ادامه داد: علامه اقبال محبت خاصی به ایران و ایرانیان داشت و همچنین بالعکس، این محبت از سوی ایرانیان به علامه اقبال وجود دارد.

رییس بخش پشتو، با اشاره به سفرهای خود به ایران گفت: طی سفرهایی که به ایران داشتم، دریافتم که ملت ایران علاقه وافری به علامه اقبال دارند.

وی در سخنان پایانی خود، افزود: در نظر داریم تا همزمان با زادروز این شاعر بزرگ، مراسمی ویژه دانشجویان، اساتید، مسئولان فرهنگی و علاقه‌مندان این عرصه در محل دانشگاه برگزار کنیم. 

علامه اقبال پیام‌های ارزنده‌ای به مسلمانان جهان داده است

اظهارالله اظهار، رییس بخش ادبیات اردوی دانشگاه اسلامیه کالج گفت: علامه اقبال ستاره‌ای درخشان و گوهر تابناک جهان اسلام است. این شاعر بزرگ، پیام‌های ارزنده‌ای به مسلمانان جهان داده است.

وی، افزود: علامه اقبال مسلمانان را به اتحاد و یکپارچگی دعوت می‌کند. این شاعر وحدت جهان اسلام را قدرت بزرگی می‌پندارد و می‌گوید قوم از دین اسلام قوت می‌گیرد.

لزوم اتحاد میان مسلمانان

علی یوسفی، مسئول خانه فرهنگ ایران، درباره برگزاری این سمینار بیان کرد: گرچه علامه اقبال منسوب به پاکستان است ولی فرزند نامی جهان اسلام می‌باشد. شعر وی پیام عالم‌گیری دارد و خود را محدود به یک کشور نمی‌داند.

وی، تأکید کرد: علامه اقبال به اسلام عشق ورزیده است و همین خصیصه او را اقبال جاوید ساخته است.

یوسفی، با اشاره به علاقه‌مندی ایرانیان به علامه اقبال، مطرح کرد: بهترین راه اظهار عقیدت به علامه اقبال عملی ساختن اتحاد و وحدت مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

وی، بیان کرد: علامه اقبال مجموعه شعری به نام زبور عجم دارد و در آن مجموعه شعری با عنوان خطاب به نوجوان عجم دارد. این شعر مظهر محبت علامه اقبال با ایران است و در شعرهای دیگر نیز ذکری از ایران و ایرانیان کرده است.

یوسفی، اظهار کرد: اقبال آرزو دارد تهران مرکز جهان اسلام قرار بگیرد چنانچه شعر معروفی به زبان اردو دارد که یکی از استادان بخش فارسی دانشگاه پاکستان آن را به فارسی برگردانده است؛ تهران بُوَد گر ژنوی عالم مشرق/شاید که جهان را رخ تقدیر بگردد.

مسئول خانه فرهنگ ایران، تأکید کرد: بیایید امروز که روز تولد آن مرد بزرگوار است با هم پیمان بندیم که برای وحدت مسلمانان و جهان اسلام بیشتر فعالیت کنیم تا روح اقبال از ما راضی و شاد باشد.

فقیرا خان فقری، اقبال‌شناس معروف پاکستان ضمن قدردانی از خانه فرهنگ ایران جهت اجرای مراسم یاد بود علامه اقبال، گفت: مقام اقبال به عنوان مصلح بزرگ و داعی وحدت جهان اسلام مسلم است. اقبال همواره طی شعر و نثر مسلمانان را به وحدت سفارش کرده است.

وی، اظهار کرد: اقبال که دلش همیشه با جهان اسلام و جامعه اسلامی عشق ورزیده و به ناکامی‌ها و نارسایی‌های آنان می‌سوخته است، همراه با وحدت و اخوت به مجاهده و مبارزه نیز دعوت می‌کند.

در پایان، عزیز اعجاز، از شاعران برجسته وحدت جهان اسلام را یکی از موضوعات اصلی و اساسی شعر و تفکر علامه اقبال دانست و گفت: اقبال معتقد بود که مسلمانان جهان مانند یک خانواده بزرگ هستند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
وحدت، رمز پیروزی جهان اسلام