پاسخ‌های عبدالرضا مصری به سوالات گوناگون دانشجویان


نماینده مردم کرمانشاه با حضور در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر عبدالرضا مصری در این نشست که روز سه‌شنبه در سالن اجتماعات علامه امینی دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد برگزار شد، در پاسخ به سوال یک دانشجو با این عنوان که «شما در جایی گفته اید دلم می خواهد به حال جوانان بیکار کرمانشاهی گریه کنم. چرا به جای گریه، اقدامی برای اشتغال آنها در این چند سال نمایندگی تان انجام نداده اید؟»، گفت: مجلس خانه ملت و نماینده صدای ملت است، نماینده اختیار اجرایی و عملیاتی ندارد و تنها وظیفه او قانونگذاری و نظارت است.

مصری ادامه داد: قوه مقننه تنها 290 نفر است، در حالیکه قوه مجریه ایران بیش از 3 میلیون نفر است، بنابراین طبیعی است که مجلس و نمایندگانش توان انجام دادن کارهای اجرایی را ندارند و قانون هم چنین اجازه و اختیاری به آنها نداده است.

وی افزود: اینکه گفته ام دلم می خواهد به حال جوانان کرمانشاهی گریه کنم، برای این بود که من صدای ملت و صدای والدین این جوانان هستم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور ما امروز دارای 4.5 میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار است و در این سالها مسئولین کشور فقط دانشگاه ساخته‌اند و مدرک داده اند، بدون اینکه فکری به حال اشتغال آنها کنند.

مصری یادآور شد: از سوی دیگر کشور ما دارای سیستم اداری بسیار وسیع و گسترده ای است و دولت ما از تمام دولت های دنیا بزرگ‌تر است.

وی با ذکر مثال‌هایی از جمعیت کارمندی کشورهای مختلف جهان و مقایسه آنها با شرایط ایران، گفت: در کشور دانمارک تنها هشت هزار کارمند وجود دارد و با توجه به جمعیتش، به ازای هر 760 نفر در این کشور تنها یک نفر کارمند دولت است. در کشور آمریکا تنها 800 هزار کارمند وجود دارد یعنی به ازای هر 400 نفر آمریکایی یک نفر کارمند دولت است و در کشور ژاپن با 130 میلیون نفر جمعیت تنها 400 هزار نفر کارمند دولت وجود دارد یعنی به ازای هر 325 نفر ژاپنی تنها یک کارمند دولت وجود دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: این درحالیست که در کشور ایران با وجود داشتن 80 میلیون نفر جمعیت بیش از سه میلیون کارمند دولت داریم، یعنی به ازای هر 26 ایرانی، یک نفر کارمند دولت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف ما ناچاریم که بخش عمده بودجه کشور را صرف هزینه های جاری یعنی حقوق و دستمزد کارمندان کنیم. به گونه ای که از 200 هزار میلیارد تومان بودجه امسال، 171 هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه های جاری دولت می شود و تنها کمتر از 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه های عمرانی باقی می ماند که آنهم به دلیل تحقق نیافتن درآمدهای دولت، عملی نمی شود.

مصری همچنین به لطماتی که پدیده قاچاق کالا به کشور می زند اشاره کرد و گفت: در کشوری که سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد آن می شود، آیا می توان اشتغال ایجاد کرد؟ 25 میلیارد دلار یعنی ایجاد کردن 2.5 میلون شغل.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با دفاع از عملکرد خود اظهارکرد: همانطور که گفتم وظیفه نماینده قانون گذاری و نظارت است، بنابراین تاکنون چه قانون بدی را تصویب کرده ایم که امروز باید پاسخگوی آن باشیم؟ اینکه انجام امورات اجرایی کشور را از نماینده بخواهیم منطقی نیست.

وی افزود: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی دولت، در این چند سال اخیر هیچ پروژه هزارمیلیاردی در کشور تصویب نشده اما ما نمایندگان مردم کرمانشاه با پشت سرگذراندن هفت خان رستم، توانستیم پروژه 12 هزار میلیاردی پالایشگاه آناهیتا را به تصویب برسانیم.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ، دانشجوی دیگری از دکتر مصری این سوال را پرسید که «با توجه به تخلفات بزرگی که رحیمی معاون اول رییس جمهور دولت سابق انجام داده‌اند، تنها 5 سال حبس مجازات مناسبی برای اوست؟»

مصری در پاسخ به این سوال گفت: من قاضی پرونده رحیمی نبوده ام که اکنون بخواهم به این سوال پاسخ دهم. در نظام جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه مستقل است و از آن بالاتر شخص قاضی نیز در صدور حکم دارای استقلال کافی است و حتی رییس قوه قضاییه هم نمی تواند در صدور حکم قاضی دخالت کند.

وی تاکید کرد: تا جایی که من اطلاع دارم ایشان به مرخصی نرفته و در حال حاضر در زندان به سر می برد و بالاتر از آن اینکه در زمانی که رحیمی در زندان بود مادر و همسرش فوت کرده اند، بنابراین او همسری ندارد که مریض باشد. اما با این وجود براساس قانون دستگاه قضایی می تواند به تمامی زندانیانش مرخصی دهد.

نماینده مردم کرمانشاه همچنین با یادآوری خاطره ای گفت: یک هفته بعد از اینکه من نماینده مجلس شده بودم، دزد ماشینم را به سرقت برد و بعد از اعلام سرقت و پیگیری ها سارق ماشین هم دستگیر شد اما از آن زمان تاکنون من به خسارتم (ماشین دزدیده شده ام) نرسیده ام. بنابراین چنین مواردی در جامعه وجود دارد.

در ادامه این نشست، دانشجوی دیگری از مصری این سوال را پرسید: «شما در جایی گفته اید که من مثل بعضی از آقایان نیستم که برای جذب آرای مردم، فقط در مراسم ختم شرکت کنم و تا زمانی که نماینده مردم هستم در هیچ مراسم ختمی شرکت نمی کنم، نام آن آقایان را ببرید و چرا در هیچ مراسم ختمی نمی خواهید شرکت کنید؟»

مصری در پاسخ این سوال گفت: من در هیچ جایی نگفته ام که بعضی از آقایان فقط در مراسم ختم شرکت می کنند و اصولا رفتار و عملکرد دیگران به من هیچ ربطی ندارد، اما این را گفته ام که تا زمانی که نماینده مردم هستم در هیچ مراسم ختمی شرکت نمی کنم.

وی ادامه داد: من این شیوه حضور در مراسم عزا را قبول ندارم و اگر زورم نرسد که این شیوه را تغییر دهم حداقل خودم این کار را انجام نمی دهم.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: معلوم نیست که این مجالس، مجالس ختم است یا مجلس سیرک. چون اگر شما 10 هزار تومان به مداح بدهید یک جور از شما تقدیر می کند و نام شما را می آورد، اگر 20 هزار تومان بدهی، نام پدر شما را هم می آورند و اگر 50 هزار تومان بدهی حتما نام جدت را هم می آورند. فلان فرد دیروز اعدام شده و مداح در مجلس ختمش او را خادم‌الحسین می خواند!

مصری تاکید کرد: این شیوه برگزاری مجلس ختم، شیوه جاهلیت است.

وی ادامه داد: قبلا در آخر مجلس ختم یک روحانی به سخنرانی وذکر احادیث می پرداخت، اما اکنون آن روحانی را هم حذف کرده اند تا مداح ها بیشتر بتوانند نام حضار را ببرند.

در ادامه این نشست دانشجویی از مصری پرسید: «چرا در مجالس حضور نمی‌یابید و ملاقات مردمی هم ندارید؟»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: من تنها در مجالس ختم شرکت نمی کنم اما در مابقی جلسات، نشست‌ها، همایش ها و گردهمایی کرمانشاه حضور دارم و دیدارهای بسیاری با مردم شهرم دارم. همچنین دفتر مردمی من در کرمانشاه همیشه باز است و هر زمانی که در کرمانشاه باشم با حضور در این دفتر با مردم کرمانشاه دیدار کرده و پیگیر مشکلات آنها خواهم شد.

وی با اشاره به دفتر خود در تهران گفت: در اوایل نمایندگی ام دفتر تهرانم هم به روی مراجعه کنندگان باز بود اما دیدم که اغلب مراجعین مردم تهران هستند که غالبا هم درخواست های شخصی دارند و از آنجایی که تهران 30 نماینده دارد و هیچکدام از آنها دیدار مردمی ندارد، من چرا باید کار نمایندگان تهران را انجام دهم؟

مصری افزود: به همین دلیل دفتر من در تهران برای ملاقات های مردمی دایر نیست و از آنجایی که من نماینده مردم کرمانشاه هستم، تنها با مردم کرمانشاه و در شهر کرمانشاه ملاقات خواهم کرد.

در ادامه این نشست، دانشجویی از مصری این سوال را پرسید: «مصوبات سفر رهبری به کرمانشاه چه شد و چرا آنها اجرایی نشده اند؟»

نماینده مردم کرمانشاه نیز در پاسخ به این سوال گفت: مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه دارای دو بخش بود. بخشی مربوط به دفتر رهبری و بخشی مربوط به دولت. آن بخش از مصوبات که تامین بودجه اش بر عهده دفتر مقام معظم رهبری بوده تاکنون 100 درصد پرداخت شده است اما مشکل اصلی در بخش دوم یعنی دولت است که به دلیل تنگاهای مالی دولت، هنور انجام نشده است.

وی ادامه داد: با این وجود بخش قابل توجهی از مصوبات این سفر پربرکت اجرایی شده و بخش دیگر آن هم با پیگیری های انجام شده در حال اجرایی شدن هستند.

ر ادامه دانشجوی دیگری از مصری این سوال را پرسید: «مجلس طرحی را تصویب کرده که براساس آن قرار شد به رزمندگانی که شش ماه و بیشتر در جبهه ها حضور داشته اند و معسر هستند، 75 درصد حقوق یک کارمند را پرداخت کند، اما در عمل چنین چیزی اتفاق نیافتاده است، چرا؟»

مصری در پاسخ گفت: این طرح یکی از طرح هایی است که با پیگیری مجدانه نمایندگان استان و البته بنده تصویب شده و بر اساس آن قرار شد وزارت دفاع به رزمندگانی که شش ماه و بیشتر در جبهه ها حضور داشته اند و اکنون معسرند، یعنی از هیچ جایی هیج حقوقی دریافت نمی کنند 75 درصد حقوق پایه کشور را پرداخت کند که این طرح تصویب و حتی اجرایی هم شده اما نه به اندازه 75 درصد حقوق بلکه به دلیل کمبود بودجه دولت، رقمی در حدود 300 تا 500 هزار تومان به آنها پرداخت می شود که ما به دنبال آن هستیم در بودجه سال آینده رقم مورد نیاز آن تامین شود، اگرچه با رایزنیهای انجام شده با وزارت دفاع مقرر شد از محل دیگری، این موضوع را پرداخت کنند.

در این نشست یکی دیگر از دانشجویان به جای سوال پرسیدن از نمایندگان، خواب خود را تعریف کرد و از آنها خواست که به تعبیرش کمک کنند!

او با تعریف خوابش گفت: چند شب پیش خواب دیدم که در رشته برق الکترونیک فارغ التحصیل شده ام که از اداره برق شهرستان قصرشیرین با من تماس گرفتند و گفتند شما در این اداره استخدام شده اید و باید هرچه سریعتر خود را به آنجا رسانده و مشغول کار شوید. من به آنها گفتم چطور می توانم سریع خود را به قصرشیرین برسانم. نمی شود فردا بیایم؟ که در جواب گفتند نه اگر الان نیایی، به جای تو شخص دیگری را استخدام خواهیم کرد.

من در این خواب آماده حرکت به سمت قصرشیرین شدم که دیدم هیچ تاکسی، اتوبوس یا مینی بوسی به سمت قصرشیرین نمی رود که ناگهان متوجه شدم راه آهن غرب کشور راه اندازی شده و من با قطار سریع‌السیر آن در کمتر از 40 دقیقه به قصرشیرین رسیدم.

در این شهر به اداره برق مراجعه کرده و کارهای استخدامی‌ام در کمترین زمان ممکن انجام شد و آنها از من خواستند که شماره کارت عابر بانکم را به آنها بدهم که حقوق اولین ماه کاری ام را پیش پیش به حسابم واریز کنند.در همین حال از خواب پریدم و دیدم که کارتی در دستم است و خوشحال شدم که حتما کارت عابر بانک است که احتمالا 2 میلیون تومان به عنوان حقوق اولین ماه کاری ام به حسابم واریز کرده اند.

ناگهان دیدم که کارت دانشجویی‌ام است و من باید 2 میلیون تومان بدهی شهریه ام را به دانشگاه پرداخت کنم!حالا از شما نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می خواهم که کمک کنید تا این خواب من تعبیر شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پاسخ دکتر روحانی به سوالات دانشجویان در مراسم روز دانشجو