مصوبه دولت در خصوص مناسب‌سازی باید مشخص و اجرا شود


سومین جلسه ستاد مناسب‌سازی اماکن و معابر کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در سومین جلسه ستاد مناسب‌سازی اماکن و معابر جهت تسهیل عبور و مرور جانبازان و معلولان که بعدازظهر روز گذشته در وزارت کشور برگزار شد، ضمن اشاره به تصویب لایحه بازنگری شده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پیشین دارای نواقصی بود به همین دلیل دولت لایحه بازنگری شده آن را به مجلس ارائه و در حال حاضر این لایحه مشمول اصل 85 شده و به زودی در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد.

وی ادامه داد: این لایحه نسبت به قانون پیشین از امتیازات زیادی برخوردار است و یکی از موارد مشخص شده و مورد تاکید در این قانون مسئله عبور و مرور معلولان و مناسب‌سازی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه کاظمی، رییس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور ضمن بیان آنکه اولین جلسه این ستاد در 15 مرداد 93 با 13 مصوبه تشکیل شد؛ دومین جلسه آن نیز در 20 آبان 93 با 9 مصوبه تشکیل و در 27 بهمن 94 شاهد برگزاری سومین جلسه این ستاد هستیم، به تشریح گزارش عملکرد جلسات پیشین پرداخت و گفت: در حال حاضر تشکیلات ستاد مناسب‌سازی پذیرفته شده است اما به نظر می‌رسد برای تصویب چارت این ستاد باید مجددا از طریق ستاد مناسب‌سازی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رایزنی صورت گیرد زیرا باید رسمیت و شرح وظایف دبیرخانه به طور دقیق مشخص شود.

وی همچنین اظهار کرد: در این جلسه لوگوی دبیرخانه نیز انتخاب خواهد شد که از آن پس به عنوان لوگوی اصلی معرف ستاد مناسب‌سازی کشور باشد.

رییس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور همچنین اظهار کرد: در جلسات پیشین مقرر شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و سازمان صداوسیما درخصوص فرهنگ‌سازی اقداماتی را به انجام برسانند که به همین منظور در حال حاضر حدود 130 میلیون تومان هزینه ساخت برنامه‌ای به نام "شهری برای همه" برای شبکه مستند شده که تا پایان سال جاری این برنامه آماده خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مسئله مناسب‌سازی اهتمام بیشتری را می‌طلبد و با توجه به آنکه این جلسات تقریبا سالی یک بار برگزار می‌شود نیاز است که مسئولان توجه بیشتری به آن داشته باشند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ خندان‌دل، معاون عمرانی وزیر کشور و رییس ستاد مناسب سازی اماکن و معابر کشوری نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این جلسات نباید تبدیل به محلی برای گله گذاری ها شود بلکه باید با هم‌اندیشی به ارائه راه حل مناسب در راستای بهبود و پیش‌برد مناسب‌سازی در کشور بپردازیم.

خندان‌دل ادامه داد: گزارشاتی که در این جلسات مطرح می شوند باید به صورت کمی بوده و با ارائه شاخص‌های مشخص در تسریع روند مناسب‌سازی کشور ارائه شوند تا بتوانیم پس از ارائه آن گزارشات برای رفع موانع تصمیم بگیریم، به این ترتیب نیازی نیست که ساعت‌ها دور هم جمع شده و تنها راجع به کلیات بحث کنیم بلکه تمامی راه حل های موجود باید در کمیته‌های ذیربط بررسی شود.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: از تمامی آقایان تقاضا می‌کنم که مفاد و شاخص‌ها را به کمیته ها ابلاغ کنند و همچنین براساس متون مقررات و قوانین برنامه‌ها را عملیاتی و شاخص‌ها را طراحی کنند و در جلسه بعدی که احتمالا در روزهای پایانی بهار 95 تشکیل خواهد شد نتیجه اقدامات و پیشرفت‌ها را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت گویا ما تصمیم گرفته‌ایم هرچند وقت یک بار مسئولین کشوری را دور هم جمع کرده و شروع به گله گذاری کنیم.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: برای جلسه بعدی منتظر گزارش‌های دقیق با شاخص‌های کمی از کمیته های فنی و تحقیقاتی، آموزشی و اطلاع رسانی و همچنین حقوقی و نظارتی هستیم.

خندان دل در ادامه تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم تا چیزی برای تصویب وجود داشته باشد. همچنین از دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور تقاضا دارم تمامی دستگاه های اجرایی کشور را که مکلف به ارائه گزارش در جلسات هستند را شناسایی و عملکرد آن‌ها را پیگیری کنند تا چنانچه دستگاه خاصی در جلسات حاضر نشده و یا گزارش عملکرد خود را ارائه ندهد شخصا به وزرای مربوطه نامه ارسال کرده و این مساله را پیگیری کنم و حتی در غیر این صورت به طور رسمی موضوع را به دولت ارائه کرده تا آن‌ها خودشان برای دستگاه خاطی تصمیم گیری کنند.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر آنکه چارچوب عملیاتی مصوبه دولت در خصوص مناسب سازی باید به طور دقیق مشخص و اجرا شود گفت: در حال حاضر فرایند تصویب بودجه 95 بنا به دلایل متعدد در مجلس شورای اسلامی به تعویق افتاده است لذا باید از این تاخیر ایجاد شده به عنوان فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید با بررسی‌های دقیق مسائل مورد نیاز در خصوص مناسب سازی را در بودجه وارد و برای انعکاس آن در بودجه تلاش کنیم البته می‌دانیم که لایحه بودجه از طرف دولت به مجلس ارسال و دیگر از طرف دولت نمی‌توان کاری را انجام داد اما در صورت فوریت می‌توان این مساله را در مجلس پیگیری و به انجام برسانیم.

وی در خصوص همایش ملی مناسب سازی کشور نیز اظهار کرد: پیشنهاد می کنم که تمامی دستگاه‌های ذیربط کشوری با همکاری و هم اندیشی با یکدیگر چارچوب عملیاتی همایش را به طور دقیق مشخص کنند تا در این همایش مسیر دستیابی به اهداف تسهیل شود.

معاون امور عمرانی وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر آنکه اصلا شایسته نیست که جلسه بدون حضور افرادی که باید حضور داشته باشند تشکیل شود گفت: در جلسات آتی چنانچه اعضای اصلی در جلسات آتی حضور پیدا نکنند به عنوان رییس ستاد مناسب سازی کشور مکاتبه‌ای را با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها خواهند داشت تا مشخص شود چه کسانی باید می‌آمدند و نیامدند تا روند حضور آن‌ها در جلسات پیگیری شود زیرا برای پیشبرد فعالیت‌هایمان در ستاد باید اعضای اصلی حتما در جلسات حضور پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان این نشست فعالسازی و تشکیل منظم جلسات را بسیار مهم دانست و گفت: برای پیشبرد کشور از لحاظ شاخص‌های مناسب سازی باید با دقت تعیین شوند که درحال حاضر در چه شرایطی هستیم و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی کنیم و همچنین باید بررسی کنیم که تاکنون اقدامات ما منجر به چه اتفاقاتی در این حوزه شده است زیرا سالمندان، جانبازان و معلولان که روزانه با عدم مناسب سازی ها درگیر هستند چشمشمان به اقدامات ما است و امیدوارم در جلسه آینده با ارائه گزارش عملکردهای دقیق بدانیم که در کدام مرحله قرار داریم تا بتوانیم سیر شتابی را در این حوزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، مهدی‌پور، نماینده سازمان صداوسیما در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد این سازمان در خصوص مناسب‌سازی پرداخت و گفت: صرف‌نظر از تکلیفی که در خصوص مناسب‌سازی بر عهده صداوسیماست باید بدانیم که همه ما مسئولیتی اخلاقی و انسانی در این میان داریم زیرا هر فردی ممکن است در لحظه دچار معلولیت شود و چقدر خوب است که مدیران ارشد یک روز خودشان را روی ویلچر ببینند تا بتوان با پیگیری بهتر به این مساله بپردازند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های صداوسیما در خصوص مناسب سازی بر سه محور کلی بوده که آنها عبارتند از کمیته آموزش و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، اقدامات صداوسیما در خصوص آموزش مناسب سازی و وضعیت ساختمان و محوطه سازمان صداوسیما در خصوص مناسب‌سازی از جمله محورهای فعالیت این سازمان در این راستا هستند.

نماینده سازمان صداوسیما افزود: اطلاعات مربوط به مصوبات کمیته آموزش و اطلاع رسانی مناسب سازی صداوسیما به رییس و معاونان این سازمان ابلاغ و در جهت حساس‌سازی افکار عمومی در این حوزه اقداماتی همچون میان برنامه، ساخت مستند، تیزر و همچنین بخش خبری انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مستندی در خصوص مناسب‌سازی توسط شبکه مستند در حال تولید است و طی رایزنی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم که قسمت‌های مختلف این مستند علاوه بر این شبکه در شبکه‌های ملی نیز در ساعت مشخص در جهت فرهنگ سازی پخش شود.

مهدی‌پور افزود: همچنین با معاونت امور استان‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران جلساتی را داشته و به آنها به طور ویژه در جهت فرهنگ سازی تمامی مصوبات کمیته مناسب سازی سازمان را ابلاغ و خواستار اجرایی شدن آنها شده‌ایم.

نماینده سازمان صداوسیما در خصوص وضعیت ساختمان و محوطه این سازمان در خصوص مناسب‌سازی نیز گفت: کلیه گذرگاه‌های ورودی و خروجی سازمان صداوسیما برای عبور و مرور افراد معلول و جانباز مناسب‌سازی و علاوه بر آن تمامی پارکینگ‌های داخلی و راهروها نیز با نصب رمپ و بالابر و ... مناسب‌سازی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ساخت برنامه‌های ویژه به علت آنکه انتقال پیام به صورت مستقیم دارای تصویر چندانی نیست باید این پیام ها را در قالب فیلم و سریال و ... به صورت غیرمستقیم القا کنیم به همین دلیل برای تولید برنامه‌های این‌چنینی نیازمند بودجه‌های ویژه‌ای هستیم و امیدواریم سرفصل ویژه‌ای برای فرهنگ سازی در این خصوص در سازمان صداوسیما در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست نماینده بنیاد شهید نیز اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما چه در میان متخصصین و اصناف و چه در میان عامه مردم در خصوص مناسب‌سازی آگهی زیادی وجود ندارد. بنیاد شهید با بضاعت خود تیزرهایی را در این خصوص ساخت و در اختیار صداوسیما قرار داد. در حال حاضر تمامی این تیزرها از شبکه‌های استانی پخش شده‌اند و یکی از آنها نیز در شبکه‌های ملی پخش شده که خواستار آن هستیم که تمامی آنها در جهت فرهنگ سازی مناسب از شبکه‌های ملی نیز پخش شوند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یاور عباسی، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران ضمن ابراز تاسف از عدم حضور نمایندگان اصلی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در سومین جلسه ستاد مناسب سازی کشور، گفت: نیامدن اعضای اصلی در جلسه و شکلی برگزار کردن جلسات مناسب‌سازی از دردهای ماست و معتقدم این جلسات به این ترتیب رسمیت ندارند و نباید انتظار خروجی از چنین جلساتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بحث مناسب سازی دانش فنی از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است زیرا در صورت عدم وجود این دانش منابع به هدر خواهند رفت اما در این میان دانش کافی نیست بلکه باید با دل و احساس نیز به این حوزه ورود کرد که در این بین صداوسیما می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران در ادامه به گزارشات سازمان بهزیستی در خصوص روند مناسب سازی در استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت کشور در حوزه مناسب سازی به گونه‌ای است که حتی در استان‌هایی که بهزیستی گزارش می‌دهد برای مثال 70 درصد رشد مثبت داشته‌اند نیز باز مشکلات متعدد زیادی وجود دارد.

عباسی در ادامه به برگزاری جشنواره فیلم 100 ثانیه با موضوع مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم تا جشنواره فیلم100 ثانیه با موضوع مناسب سازی در کشور راه اندازی شود که در آن مردم و دانشجویان بتوانند حتی با موبایل خود در این حوزه تولید محتوا کنند به این ترتیب شاهد تاثیرگذاری بسیار زیاد آن در جهت فرهنگ سازی در این حوزه خواهیم بود.

وی گفت: در صداوسیما در خصوص مناسب سازی برنامه‌ای ندیده‌ام یا آنقدر کم بوده که به چشم نیامده به همین دلیل نیاز است در این سازمان نیز بیش از پیش به این موضوع توجه شود.

به گزارش ایسنا، شهیدی، نماینده تشکل‌های مردمی نیز در این جلسه اظهار کرد: آیا یک معلول این حق را ندارد که از 24 ساعت، نیم ساعت از برنامه‌های صداوسیما استفاده کند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل ما این است که معلولیت در فرهنگ ما جا نیفتاده است و باید این فرهنگ‌سازی ایجاد شود.

شهیدی همچنین به استفاده از مجریان معلول در رادیو اشاره کرد و گفت: معلولان بسیار زیادی در کشور وجود دارند که دارای توانمندی‌های بسیار زیادی هستند و می‌توان از توانمندی‌های آنان استفاده کرد برای مثال برنامه‌ای را در رادیو به آنها اختصاص داد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه معلولان نباید احساس کنند شهروند درجه 2 هستند، گفت: متاسفانه در صداوسیما و در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد آن هستیم که هر فرد گناهکاری که دچار عقوبت الهی می شود معلول می‌گردد؛ این مساله بسیار بدی است و ما نباید این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم زیرا معلولیت یک اتفاق است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد در حوزه مناسب‌سازی به این شکل عمل کنیم تا 30 سال دیگر هم هیچ کاری از پیش نخواهیم برد.

به گزارش ایسنا، احمد گوران، قائم مقام معاونت توسعه وزارت صنعت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ما قوانین خوبی در حوزه معلولان، مجروحان و ایثارگران در کشور داریم اما متاسفانه اراده لازم برای اجرایی شدن این قوانین و مصوبات در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: رییس سازمان بهزیستی کشور همان طور که در حوزه بیمه سلامت با اراده بسیار عالی توانستند موجبات رضایت عمومی را فراهم کنند در همین حوزه نیز می‌توانند با همان اراده بسیار موثر باشند.

قائم مقام معاونت توسعه وزارت صنعت اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن به علت تعامل با اصناف و شهرک‌های صنعتی دستورالعمل‌هایی را در خصوص مناسب‌سازی به این واحدها ابلاغ کرده است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: وزارت صنعت و معدن و شرکت‌های خودروسازی این آمادگی را دارند که با سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی برای استفاده هر چه بهتر معلولان از خودروهای داخلی عقد قرارداد کنند و پیشنهاد می‌کنیم که سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی به این حوزه وارد شوند و با خودروسازان داخلی به توافق برسند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
میزان عمل کردن دستگاه‌های اجرایی به مصوبه پرهیز از خرید کالاهای خارجی دولت