به بهانه اجرای مجدد خاطره خوب تئاتر مشهد/ علیمردان اومده، نوبر خراسان اومده


به بهانه اجرای مجدد خاطره خوب تئاتر مشهد/ علیمردان اومده، نوبر خراسان اومدهجیم/ یادش بخیر قدیم ها، آن زمان‌هایی که تمام تفریح کودکانه ما شده بود گوش دادن به کاستهایی که پر از داستان‌های دنیای کوچک کودکیمان بود. نوارهایی معروف به مجموعه «48 داستان» که شاید هر کدامش را دهها بار گوش دادیم و متن شعرهایش ملکه ذهنمان شده بود؛ از شیطنتهای حسن کچل و گلنار گرفته تا پسرک بازیگوشی که شیطنتهایش حرص همه ما را درآورده بود: «داشت عباس قلی خان پسری/ پسر بیادب و بیهنری/ اسم او بود علیمردان خان/ اهل منزل ز دستش گریان/ بس که بود آن پسره خیره و بد/ همه از او بدشان می آمد...»
نوار کاست «علیمردان خان» یکی از نمایشهای مجموعه 48 داستان بود که بعد از انقلاب روانه بازار شد و متولی آن یعنی زنده یاد «علیرضا اکبریان» نتوانست بیشتر از 17 داستان از این مجموعه را منتشر کند.
حالا که سالهای سال از آن روزهای پرخاطره قصههای شیرین کودکی میگذرد گروهی از هنرمندان مشهدی گرد هم آمدند تا هم قصهها را زنده کنند و هم قصهگویی را... حالا اگر در شهر چرخی بزنی و گذرت به قدیمی‌ترین سالن نمایش مشهد بیفتد، میتوانی نوای خاطرهانگیز کاست قصه «علیمردان خان» را بشنوی که با همان ریتم شعر گونهاش برایت خاطره بازی می‌کند: «علیمردان اومده/ نوگل خندان اومده/ علیمردان اومده/ شنگول و شادان اومده/ علیمردان اومده نوبر خراسان اومده...»


علیمردان خان که بود؟

کسی نمی داند که ایرج میرزا قصیده علیمردان خان را بر اساس اتفاقات تاریخی روایت کرده یا از تخیلات خودش کمک گرفته است؛ با این وجود اما در گذشته‌های دور، فرد ثروتمندی به نام عباسقلی خان در مشهد زندگی می‌کرده که پسری به نام علیمردان‌خان داشته و شاید هم او، شخصیت محوری شعر ایرج میرزا باشد.

گروه تئاتر «هامش» حالا بعد از تجربه موفق اجرای اول نمایش علیمردان خان که به رکورد شکنی در جذب مخاطب و فروش بلیت در تاریخ تئاتر خراسان منجر شد این روزها بار دیگر این نمایش را روی صحنه برده است و هنوز هم با سالن پر، میزبان مخاطبانش است. علیمردان خان سال گذشته برای اولین بار در مشهد به روی صحنه رفت و در مدت 48 روز اجرا توانست 16 هزار مخاطب را به خود جذب کند و علاوه بر لقب پرمخاطبترین، لقب پرفروش‌ترین نمایش تاریخ تئاتر خراسان را به خود اختصاص دهد.



اجرای متفاوت گروه تئاتر هامش با لهجه شیرین مشهدی از یک طرف، بازی بسیار دلنشین «شیده یزدانی» هنرمند خردسال نمایش از طرف دیگر و خاطرهبازی قدیمیهای هنردوست مشهد، همه و همه دلیل خوبی است که پیشنهاد تماشای این نمایش را به آن‌هایی که ندیدهاند بدهی. پس اگر شما هم خاطرات شنیدنی سالهای دور کودکی خود را میخواهید روی صحنه نمایش ببینید و نوای کاستهای قدیمی را با تصویرسازیهایی که کردید، زنده به تماشا بنشینید تا آخر بهمن میتوانید به سالن هلال احمر مشهد در خیابان امام خمینی (ره) (بعد از میدان ده دی) بروید و ساعتی را میهمان خاطرات خود باشید. منصور جهانبخش (کارگردان) و عباس جانفدا (تهیه کننده) با تمام سختی‌هایی که در مسیر اجرای مجدد این نمایش داشته‌اند، این روزها علاوه بر علیمردان‌خان، نمایش «چهل گیس و کچل» را هم مجددا روی صحنه برده‌اند و روزهای فرد با «علیمردان خان» و روزهای زوج با «چهل گیس و کچل» پذیرای علاقه‌مندان به قصه‌های قدیمی و فولکلور هستند.


منبع: جیم


ویدیو مرتبط :
گل اومده گل اومده فصل توسل اومده - هلالی