علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اختراع «توربین بادی شناور در هوا» در دانشگاه سمنان، ثبت ملی شد


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.17 - 12:44

اختراع «توربین بادی شناور در هوا» در دانشگاه سمنان، ثبت ملی شد

ایرنا/ داود معروفی گفت: سامانه «توربین بادی مستقل از برج و شناور در هوا به همراه سامانه کنترل زاویه پره ها برای بهره برداری حداکثری از توان باد» توسط نیما امجدی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه و مسعود قنبری از دانش آموختگان این دانشگاه، اختراع و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به شماره 86096 به ثبت رسید.
امجدی مخترع این سامانه، هدف از این اختراع را تولید انرژی الکتریکی بادی در مناطقی که قابلیت نصب توربین های متداول دارای برج وجود ندارد دانست و گفت: با توجه به افزایش سرعت باد در ارتفاعات و به دلیل محدودیتها و هزینه های توربین های برج دار، استفاده از توربین بادی شناور در هوا پیشنهاد می شود که می تواند گزینه مناسبی برای بهره برداری از انرژی سرشار باد باشد.
وی در توضیح این اختراع گفت: این اختراع تلفیقی از مهندسی برق و تبدیل انرژی است و راهکاری جدید در زمینه تولید انرژی الکتریکی بادی را ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه این توربین بادی در عین سادگی، از ساختار موثر کاربردی و فنی بهره می گیرد که امکان صنعتی شدن آن را فراهم می سازد، افزود: محدود بودن ارتفاع مجموعه به دلیل ساختار برج، هزینه های برج در توربین های بادی، زیاد بودن مساحت مورد نیاز برای احداث مزرعه بادی و نیاز توربین های بادی به مکانیزم چرخشی به سمت باد، اساسی ترین چالش های توربین های بادی امروزی هستند.
وی ادامه داد: در توربین جدید این مشکلات برطرف و با داشتن دینامیک خاص در این توربین بادی، سامانه کنترلی برای تنظیم پره های توربین برای دسترسی به حداکثر توان نیز ارائه شده است.
مخترع این سامانه با تاکید بر اینکه این مکانیزم می تواند به عنوان یک منبع انرژی مطمئن مورد استفاده قرار گیرد، گفت: امکان احداث در مناطق مرتفع و در نتیجه بهره گیری از منبع انرژی موثرتر توان بادی، بی نیازی از فوندانسیون و برج و در نتیجه هزینه ناچیز تولید، نصب و احداث، طراحی کاربردی و عیب یابی و تعمیرات بسیار آسان، از مهمترین مزایای این سامانه است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
بزرگ ترین توربین بادی شناور توسط ژاپن ها ساخته شد