سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اكثر نازایی ها قابل درمان است


به گزارش ایرنا، ناباروری به ناتوانی یك زوج در باردار شدن پس از یك سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری گفته می شود كه علل آن می تواند مربوط به زن یا مرد و یا هردو آن ها باشد.
طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده و بیش از 70 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند كه در میزگرد ایرنا به دلایل ناباروری زنان و مردان و راه های درمان آن پرداخت شده است.

***عوامل و دلایل نازایی
فلوشیپ نازایی و جراح و متخصص زنان و زایمان در این خصوص گفت: به زوجینی كه بعد از یكسال از ازدواج، حاملگی نداشته باشند نابارور گفته می شود و این موضوع در دنیا و در كشور ما نیز در حال افزایش است.
دكتر لیدا حیدری با بیان اینكه عوامل مختلفی برای افزایش ناباروری ذكر می شود، ادامه داد: افزایش سن ازدواج، عوامل محیطی و آلودگی های محیطی از جمله دلایل دخیل در ناباروری است.
وی اضافه كرد: علل ناباروری مربوط به زوجین بطور معمول به نسبت 60 به 40 درصد بین زن و شوهر و در برخی موارد 50 به 50 بین خانم و آقا است.
حیدری با بیان اینكه مشكلات لوله های رحمی از مهمترین مسایلی است كه در نازایی زنان اثرگذار هستند، ادامه داد: گرفتگی لوله ها در اثر عفونت های مختلف، عدم تشكیل لوله ها بطور مادرزادی و چسبندگی های مختلفی كه در داخل لگن ایجاد می شود باعث ناباروری می شود.
وی گفت: یكی دیگر از علل شایع ناباروری زنان مربوط به ناهنجاری های تخمدانی است كه شایع ترین آنها سندرم 'تخمدان پلی كیستیك' است كه یك سوم بانوان ممكن است مبتلا به این سندرم باشند.
رئیس بیمارستان 29 بهمن تبریز با اشاره به عوامل متعدد ناباروری در بانوان اظهار كرد: از جمله این عوامل می توان به تشكیل آلت تناسلی خارجی زنان كه مانع ورود اسپرم به واژن می شود اشاره كرد كه سندرم های متعددی وجود دارد كه سندرم 'ركی تانسكی' از جمله این سندرم هاست.
وی اظهار كرد: ناهنجاری ها و عفونت های مختلف در بخش دهانه رحم 'سرویكس' و یا عوامل دیگری كه بر دهانه رحم تاثیر گذار هستند از نفوذ اسپرم به دهانه رحم جلوگیری می كند كه ناهنجاری های مادرزادی نیز در این خصوص تاثیر گذار است.
حیدری اضافه كرد: در گذشته برخی داروها تاثیر مستقیم بر این بیماری ها می گذاشتند كه خوشبختانه تولید و عرضه این داروها حذف شده و در زمان كنونی شاهد این ناهنجاری ها نیستیم.
وی با اشاره به ناهنجاری های مادرزادی رحم مانند 'سندرم آشرمن' كه باعث تخریب آندومتر رحمی می شود، افزود: عوامل بیوفیزیكال و بیوشیمیایی كه در داخل آندومتر اتفاق می افتد می تواند مانع از جایگزینی رحم در داخل رحم شود.
این فلوشیپ نازایی اضافه كرد: سندرم تخمدان پلی كیستیك (PCO) انواع مختلفی دارد كه در حالت خفیف، بیمار هیچ علامتی ندارد و در سونوگرافی های اتفاقی امكان تشخیص وجود دارد، این سندرم در نوع متوسط و شدید با علایم متفاوتی ظاهر می شود كه در سونوگرافی تخمدان ها نسبت به حالت عادی بزرگتر و حاوی فولیكول های ریز در دور تخمدان هستند.
وی با اشاره به عوامل بیوشیمیایی موثر بر درمان نازایی گفت: برهم خوردن نسبت هورمن های زنانه LH و FSH، هورمن پورولاكتین بالا و هورمون های دیگر همچون تیرویید در نازایی تاثیرگذار است.
حیدری تاكید كرد: چسبندگی هایی كه در اثر آندومتیوز ممكن است ایجاد شود و یا عفونت هایی كه منجر به چسبندگی های لگن شود می تواند باعث نازایی شود، و لوله های فالوپ نتوانند كار خود را در تخمك گیری از تخمدان ایفا كنند.
وی گفت: یكی از دیگر علل نازایی می تواند سانترال باشد و هدایتی كه از مغز به طرف تخمدان باید ایجاد شود دچار مشكل می شود و درست عمل نمی كند.
جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان خاطرنشان كرد: 15 درصد نازایی بانوان بدون علت و گاه ممكن است برخی سندرم های ژنیتیكی در آن دخالت داشته باشد.
متخصص جراحی كلیه، مجاری ادراری (تناسلی و نازایی) نیز در خصوص دلایل و عوامل نازایی مردان گفت: 30 تا 40 درصد نازایی ها مربوط به عوامل زنانه است و 20 تا 30 درصد مربوط به عوامل مردانه و بقیه علت مشترك دارند.
دكتر حسن حسن زاده افزود: 31 درصد علل مردانه ناشناخته است و در بررسی های هورمونی ،آزمایشگاهی و ژنیتیكی دلیل اصلی نازایی شناسایی نمی شود و 23 درصد مربوط به واریكوسل است.
وی با بیان اینكه واریكوسل بیماری بسیار شایع در مردان جوان است كه 18 درصد افراد را شامل می شود، ادامه داد: بستگی به شدت بیماری در برخی موارد نیاز به عمل جراحی دارد كه بدون جراحی اسپرم سازی خوبی نخواهد داشت.
عضو انجمن جراحان كلیه اروپا اظهار كرد: 10 درصد نازایی های مردان مربوط به انسداد های مكانیكی مجاری انزالی است كه این انسداد ها می تواند بصورت مادرزادی یا اكتسابی و یا بر اثر عفونت ها انسداد صورت گرفته باشد.
وی اضافه كرد: از دیگر عوامل نازایی می توان به عوامل هرمونی، مشكلات مغزی بصورت مادرزادی و یا اكتسابی و یا اعمال جراحی تصادفی كه در آن قسمتی از مغز آسیب دیده و موجب عدم ترشح هورمون های مربوطه شود.
حسن زاده با اشاره به عوامل ایمونولوژیك كه موجب می شود اسپرم سازی بصورت خیلی كم و با حركت های بسیار كم رخ دهد افزود: این موارد در كسانی كه در بچگی عمل جراحی و پیچش بیضه داشته و یا دستكاری در بیضه های آنها شده است، موجب تولید آنتی بادی ضد اسپرم در خون فرد شده و در بزرگسالی موجب نازایی می شود.
این متخصص جراحی كلیه و مجاری ادراری (نازایی، تناسلی) افزود: در سال های اخیر تاثیرعوامل محیطی در نازایی رو به افزایش است كه می توان به اشعه ها و پرتوهای مضر همچون ایكس، گاما، امواج وایفای و موبایل ها اشاره كرد.
وی اظهار كرد: از دیگر عوامل شایعی كه در سال های اخیر شیوع آن رو به افزایش است مصرف مواد مخدر و توهم زا، الكل و سیگار است كه در بافت بیضه تاثیر بسیار مخربی دارد.
حسن زاده با اشاره به تاثیر مواد دارویی و صنعتی بر نازایی گفت: بیشتر افراد ورزشكار جهت زیبایی و یا دوپینگ در مسابقات از مواد دارویی و صنعتی استفاده می كنند كه بیشتر تركیبات این داروها آندروژن بوده و در بافت بیضه اثر ضد باروری داشته و میزان باروری اسپرم را بسیار كم می كند.
وی با اشاره به تاثیر عوامل ساختمانی بیضه ها در نازایی اظهار كرد: انجام جراحی بر روی بیضه و یا كوچك بودن مادرزادی بیضه ها می تواند موجب نازایی و كمبود اسپرم شود.

*** تشخیص و ارزیابی بیماری
فلوشیپ نازایی و جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: برای ارزیابی زوج نابارور زمان خاصی لازم نیست و هر موقع كه تصمیم به باروری و فرزند آوری گرفتند توسط پزشك متخصص ارزیابی شروع می شود.
دكتر لیدا حیدری با بیان اینكه سن بیمار بسیار مهم است، افزود: در مواقعی كه سن بیمار بالاست در اولین مراجعه به پزشك ارزیابی ها شروع می شود.
وی ادامه داد: ارزیابی اولیه شامل گرفتن شرح حال بیمار، معاینه فیزیكی، درخواست آزمایشات، سونوگرافی، هیستروسالپنگوگرافی برای بررسی لوله ها، آزمایشات هورمونی و درخواست اسپرموگرام است.
وی گفت: اگر با انجام ارزیابی های اولیه علت نازایی مشخص نشد اقدامات بعدی برای بیماران انجام می شود كه یكی از این اقدامات لاپاراسكوپی تشخیصی برای بانوان و شروع روش های كمك باروری (ART) است.
وی تاكید كرد: تغییر روش زندگی، انجام ورزش های هوازی، پیاده روی و همچنین كاهش وزن تاثیر بسزایی در باروری دارد.
متخصص جراحی كلیه، مجاری ادراری (تناسلی و نازایی) گفت: بررسی های اولیه مردان شامل شرح حال معاینه فیزیكی و آزمایش آنالیز اسپرم است كه اگر مشكلی در بیضه های مرد وجود داشته باشد در مراحل اولیه تشخیص داده شود.
دكتر حسن حسن زاده افزود: برای ارزیابی بیشتر سونوگرافی بیضه و مجاری انزالی انجام می شود؛ همچنین اگر در آزمایش آنالیز اسپرم مشكلی دیده شود از تست های هورمونی و بررسی های ژنتیك كمك گرفته می شود تا مشخص شود در خون بیمار آنتی بادی اسپرم وجود دارد و یا مشكلات ژنتیكی دارند.
فلوشیپ نازایی و جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: نخستین اقدام بعد از تشخیص، رفع علت ناباروری است و یكی از موارد شایعی كه باعث ناباروری می شود تخمدان های پلی كیستیك و بسته بودن لوله های رحمی در بانوان است.
دكتر لیدا حیدری افزود: اگر بیمار سندرم پلی كیستیك داشته باشد، برای درمان القای تخمك گذاری با داروهایی با دوز پایین و كمترین عارضه است و اگر پس از سه دوره درمان به نتیجه نرسیدیم و یا فولیكول مناسب و ارزشمند وجود نداشت با استفاده از داروهای رده بالا به القای تخمك گذاری اقدام می كنیم.
وی ادامه داد: اگر بعد از سه دوره استفاده از این داروهای دوز بالا برای تحریك تخمگذاری نیز به نتیجه نرسیدیم از روش های كمك باروری شامل آی یو آی (IUI ) و آی وی اف (IVF) اقدام به درمان بیمار می كنیم.
حیدری با بیان اینكه قبل از شروع آی یو آی باید از باز بودن لوله ها و عملكرد خوب لوله ها مطمئ


ویدیو مرتبط :
‫درمان نازایی چیست؟‬‎