سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نوبخت: اینک دنیا ما را به راستگویی می‌شناسند/ روحانی به دادن وعده‌های بلند مدت اعتقادی ندارد


نوبخت: اینک دنیا ما را به راستگویی می‌شناسند/ روحانی به دادن وعده‌های بلند مدت اعتقادی ندارد

ایسنا/ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در مذاکره با 5+1،گفت: در نتیجه این مذاکرات و تدبیر دولت و نظام اسلامی، اینک دنیا ما را به راستگویی و دشمنان ما را به دروغگویی می‌شناسند.

محمدباقر نوبخت در شورای اداری استان سمنان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، استاندار سمنان، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان،مهدیشهر، سرخه و دامغان برگزار شد، با اشاره به خروج پرونده ایران از شورای حکام و تصریح این شورا بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اظهار کرد: دولت یازدهم در این مذاکرات سرانجام توانست این اتهام 12 ساله را از رخساره ملت و کشور پاک کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه شورای حکام عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد، افزود: جدای از لغو تحریم‌ها که در چند هفته آینده محقق می‌شود، دولت در این مذاکرات دستاورد بسیار بزرگتری برای کشور به ارمغان آورد و آن خوشنامی ایران اسلامی است چرا که سرانجام ثابت شد که ایران انحرافی در برنامه خود نداشته و به صداقت و راستگویی این همه سال بر عدم انحراف در برنامه هسته‌ای خود اصرار داشته و این دشمنان ما بودند که به دروغ ، بر غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ما اصرار داشته‌اند لذا امروز دنیا ما را به راستگویی و خوشنامی می‌شناسند.

نوبخت، با بیان اینکه در همه این سال‌ها یک زنجیر به پای مردم ایران بسته شده بود،افزود: ملت با این زنجیر و گوی سنگین تحریم‌ها که به پای مردم بسته شده بود نمی‌توانست حرکت کند و دولت توانست این گوی سنگین را از پای ملت باز کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هنر دولت یازدهم در این مذاکرات این بود که بدون درشت‌گویی و دشنام ،توانست حق مردم را بگیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون نمی توانستیم با وجود زنجیر تحریم‌ها رو به جلو حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: اینک اما این زنجیر پاره شده و ملت ایران به سهولت می‌تواند رو به توسعه حرکت کند.

نوبخت با بیان اینکه در شرایط پساتحریم می‌توانیم به خوبی برنامه‌ریزی کنیم،گفت: این برنامه که در حال تقریر است تا سه ماه آینده در قالب برنامه سال 95 و برنامه ششم اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، با بیان اینکه برنامه 5 ساله احتمالا ظرف سه هفته آینده تدوین و به مجلس ارایه می‌شود افزود: دولت تاکنون براساس برنامه‌ای که دولت قبل تدوین کرده، حرکت می‌کرد ، برنامه‌ای که از نظر ما متناسب با نیازهای کشور نبود.

اولویت‌های سه‌گانه دولت در برنامه ششم
وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد دولت نمی‌تواند همه مشکلاتی که وجود دارد را در یک برنامه برطرف کند، افزود: بر همین اساس دولت یازدهم مشکلات کشور را اولویت‌بندی کرده و مقرر شده که توان عمده خود را مصروف سه اولویت اول کشور کند.

آب، اولویت نخست
نوبخت، با بیان اینکه اولویت‌ها در سه بخش تلخیص شدند،ادامه داد: نخست مسائلی که اگر در 5 سال آینده حل نشوند، کشور با بحران مواجه می‌شود مانند بحران آب که نه تنها استان‌های کویری مثل سمنان که حتی استان‌های شمالی گیلان و مازنداران هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لذا نخستین اولویت ما رفع معضل بی‌آبی است.

معاون رئیس‌جمهور ، با اشاره به عمق فاجعه کم‌آبی در کشور، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر نه تنها در بسیاری از روستاها که در حاشیه برخی شهرها نیز از طریق تانکر به مردم آبرسانی می‌شود.

محیط‌زیست ، اولویت دوم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،با بیان اینکه اولویت دوم ما در برنامه ششم، موضوع محیط‌زیست است،گفت: متاسفانه رفتار خارج از نظام زیست‌محیطی و مشکلات محیط‌زیست‌ در کوتاه‌مدت قبح خود را نشان نمی‌دهند بلکه در درازمدت عمق فاجعه روشن می‌شود.

وی، با بیان اینکه اگر به دقت برای مسائل زیست محیطی برنامه ریزی نکنیم به بحران‌های جدی‌تری می‌رسیم و از این رو تلاش ما بر این است که در 5 سال آینده مانع از بسیاری از این بحران‌ها شویم ،ادامه داد: شاید اگر 10 سال قبل کسی از خشک شدن دریاچه ارومیه سخن می‌گفت، کسی از عامه مردم باور نمی‌کرد اما امروز بسیاری از دریاچه‌های ما خشک شدند.

بحران صندوق‌های ورشکسته و اولویت سوم دولت

نوبخت، از نجات صندوق‌های بازنشستگی به عنوان سومین اولویت دولت یاد کرد و گفت: در حال حاضر کسانی که بازنشسته می‌شوند هم باید پاداش و هم باید حقوق آنها از خزانه کشور پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان این که صندوق های کشور ورشکسته شده و تعادل دریافت حق صندوق ها با پرداخت مستمری بگیران به هم خورده است،افزود: برخی صندوق های کشور به تدریح و در سکوت و خاموشی در حال ورشکستگی هستند و به بحران نزدیک می شوند. همچنانکه کل حقوق این ماه مربوط به صندوق بازنشستگی از محل خزانه عمومی پرداخت شد چرا که این صندوق قادر به پرداخت نبودند.

نوبخت، با بیان اینکه اگر ماجرای این صندوق‌ها به سرانجامی نرسد، همه اقشار جامعه به مشکل برمی‌خورند، تصریح کرد: مردم و خصوصا کارکنان و بازنشستگان امید به تدبیر دولت بستند و ما تلاش‌مان بر این است که این بحران جدی را ظرف 5 سال پیش‌رو مهار کنیم.

نگاه ویژه به گردشگری، فناوری و سواحل کشور

وی، با بیان اینکه دولت به جای این سه اولویت می‌توانست 30 اولویت را برنامه ریزی کند،گفت: در آن صورت نمی‌توانستیم به همه اولویت‌ها برسیم لذا تمرکز بر این سه اولویت است اما باید به بخش‌های دیگر هم برسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ،ادامه داد: دولت علاوه بر این اولویت‌ها تلاش دارد که به صورت ویژه به چند حوزه و از جمله حوزه علم و فناوری توجه کند چرا که فاصله فناوری ما با دنیای توسعه یافته آنقدر زیاد نشده که نتوانیم به آنها برسیم.

معاون رئیس جمهور، از گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های ویژه‌ای نام برد که دولت در 5سال آینده برای آن برنامه دارد و گفت: اگر در کنار میادین نفت به گردشگری هم توجه ویژه کنیم، از محل آن سفره‌ای پهن می‌شود که بسیاری می‌توانند از آن ارتزاق کنند.

باید عدالت سرزمینی را رعایت کنیم
سخنگوی دولت با بیان اینکه باید عدالت سرزمینی را رعایت کنیم، افزود: اگر قرار است سرمایه‌گذاری شود باید به مناطق کمتر برخوردار توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها در حسرت چندین کیلومتر خاک در سواحل آب‌های آزاد هستند ادامه داد: متاسفانه بسیاری از سواحل ما که به آب های آزاد و همه دنیا دسترسی دارند در عسرت و سختی روزگار می‌گذارند.

وی ادامه داد: مردم هرمزگان، سیستان بلوچستان، بوشهر و حتی بخشی از خوزستان با وجود ظرفیت های عظیم به شدت مشکل دارند.

روحانی به دادن وعده‌های بلند مدت اعتقادی ندارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به بودجه276 هزار میلیارد تومانی سال آینده، تصریح کرد: در این بودجه پیش‌بینی شده که 201 هزار میلیارد ریال از بودجه کشور از منابع غیرنفتی تامین و تنها 66 هزار میلیارد تومان آن از محل فروش نفت تامین شود.

نوبخت، بیان کرد: با وجود محدودیت های مختلف، بودجه سال آینده در قیاس با بودجه امسال، افزایش یافته است ضمن اینکه 59 هزار و400 میلیارد تومان از آن برای اجرای طرح های عمرانی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که دکتر روحانی به دادن وعده‌های بلند مدت اعتقادی ندارد افزود: ایشان اصرار دارند که هر وعده ای داده می شود در همین دولت محقق شود.

نوبخت با اشاره به دشمنی‌ برخی قدرت‌ها با ایران گفت: آنها نه تنها از طریق تحریم‌ها، میزان صادرات نفت ایران را کاهش دادند بلکه در یک توافق ظالمانه پشت پرده و نانوشته، قیمت نفت را کاهش دادند به طوری که بهای نفت ایران در ابتدای دولت یازدهم از 108 دلار در هر بشکه به حدود 30 دلار در هر بشکه رسیده است.

معاون‌رئیس‌جمهوری گفت: درآمد کشور از فروش نفت سه سال پیش 120 میلیارد دلار بود ولی امروز به حدود 13 میلیارد دلار کاهش یافته است این درحالی است که انتظارات از دولت به این اندازه کاهش نیافته و بیشتر نیز شده است.

تک رقمی شدن تورم کشور برای نخستین بار

این اقتصاددان از تک رقمی شدن نرخ تورم برای اولین بار در ایران خبر داد و گفت: تورم آذرماه به 9.9 رسیده و تورم کل نیز به 12.6 رسیده است در حالی که تورم در آغاز کار دولت یازدهم بالای 40 درصد بود.

نوبخت با اشاره به رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی در آغاز کار این دولت اضافه کرد: اینک رشد اقتصادی ما به یک درصد رسیده است.

وی ادامه داد: البته برای اینکه مردم رشد اقتصادی را لمس کنند باید رشد اقتصادی به 7تا 8 درصد برسد که تاثیر آن را در زندگی خود لمس کنند.

لغو سفر دکتر روحانی و هدیه ویژه رئیس‌جمهور به مردم استان سمنان
معاون‌ رئیس‌جمهور با اشاره به لغو سفر دکتر روحانی به استان سمنان ،خاطرنشان کرد: این سفر در زمان مناسب انجام می شود.
وی،با اشاره به انجام کار کارشناسی برای چندین پروژه پیش سفر روحانی به سمنان،افزود: خوشبختانه اگر چه سفر به تاخیر افتاد اما رئیس جمهور دستور دادند که اعتبارات مربوط به مصوبات این سفر لغو شده در بودجه 95 گنجانده شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
روحانی روحانی وعده لرین پس هانی؟