ناکامی مالچ‌های داخلی در سرکوب ریزگرد‌ها


به گزارش مشرق، پدیده ریز‌گرد‌ها چنان معضلی در کشور ایجاد کرده که مسئولان ، میدان را برای شرکت‌های دانش بنیان و برخی شرکت‌های دیگر جهت تولید محصولات تثبیت خاک و کاهش ریز‌گرد‌ها باز کرده‌اند ولی تاکنون نتیجه این مالچ‌های تولید شده در کشور چه بوده است؟

** ناکامی مالچ‌ها در سرکوب ریز‌گرد‌ها

با وجود تلاش شرکت‌های تولید کننده مالچ جهت کنترل ریز‌گرد‌ها و تثبیت خاک متأسفانه هیچ‌کدام در مرحله میدانی موفق در رسیدن به هدف نشده و از تحقق امر بازمانده‌اند.

ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گردو غبار در این‌باره می‌گوید: مالچ معدنی تولید شده از سوی محققان کشور در تست میدانی با این‌که موجب تثبیت خاک شد ولی خشک‌شدن گیاهان را به ارمغان آورد و مالچ پلیمری با وجود افزایش زمان ماندگاری در خاک مانع رشد گیاهان شده و مالچ بیو‌پلیمری نیز با این‌که در رشد گیاهان و تثبیت خاک مؤثر بود ولی پس از سه ماه از بین رفت.

شعاعی در خصوص ناکامی مالچ‌ها در عملیات میدانی معتقد است تاکنون هر مالچی که در مرحله تست صحرایی مورد ارزیابی قرار گرفته ، پس از دوتا چهار ماه در عملیات میدانی از بین رفتند.

** ارزیابی مالچ‌ها

مالچ‌ها جهت انتخاب باید از دو مرحله تست عبور کنند، تست اول رعایت ملاحظات زیست محیطی و تست دوم حضور در صحرا و میزان دوام آن است.

ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار در این خصوص می‌گوید: در مالچ‌های زیستی که برای تثبیت خاک استفاده می‌شوند بایستی ملاحظات زیست محیطی از جمله میزان آلودگی و اثرات ان روی سلامت مردم و کارایی آن چون میزان نفوذ‌پذیری و عدم اثرات منفی برای کشت و رشد گیاهان رعیت شده باشد که پس از گذراندن با موفقیت این مرحله به شکل میدانی در صحرا بررسی می‌شود تا میزان دوام آن بدست آید که نتیجه‌ این دو مرحله مالچ مورد تأیید را انتخاب خواهد کرد.

** نبود مرجع تأیید کننده مالچ و تشکیل ستاد ارتباط با صنعت

طرح مسأله ریزگرد‌ها باعث شده در سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی به سمت تولید‌اتی در زمینه تثبیت خاک روی آورند و این در حالی است که عملا مرجعی برای تأیید این محصولات در کشور وجود ندارد.

ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در این خصوص می‌گوید: با توجه به این‌که در سال 94هیچ‌کدام از مالچ‌ها مورد تأیید علمی قرار نگرفتند، کمیته‌ای تحت عنوان «ارتباط با صنعت» در ستاد مقابله با ریز‌گرد‌ها متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذیر‌بط ایجاد شد تا شرایطی را برای ارزیابی این محصولات فراهم کنیم.

** تولید محصولات مناسب

هر چند تلاش‌های شرکت کننده مالچ تاکنون با شکست مواجه شده ولی با ایجاد زمینه‌های مناسب برای تولیدکنندگان داخلی و ترغیب ان‌ها جهت تولید محصولی با پشتوانه علمی و متناسب با نیاز کشور مطمئنا مشکل گردوغبار ریز‌گردها کنترل خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
ریزگرد ها در کربلا