سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تعداد زیادی از بازرس‌های آژانس انرژی اتمی وارد ایران شده‌اند/ بین ما و غرب اطمینانی وجود ندارد


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید علیمحمدی در جمع خبرنگاران در رابطه با سؤالی مبنی بر اینکه آقای بروجردی گفته است هزار و 44 دستگاه سانتریفیوژ از تولیدات ما کاهش پیدا کرده و 6 زنجیره از سانتریفیوژها در سایت اراک باقی مانده است و همچنین قلب رآکتور اراک خارج نشده است؛ آیا شما این را تأیید می‌کنید، گفت: ما 5 هزار و 60 سانتریفیوژ را خواهیم داشت و قرار است این تعداد در نطنز باشد و همچنین ما هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: قرار است دو آبشار از بین این سانتریفیوژ‌ها به ایزتوپ‌های پایدار تبدیل شود و تدارکات خوبی در این خصوص با روس‌ها صورت گرفته است.

وی در ادامه در رابطه با سؤال دیگری درمورد سایت نطنز گفت: تمام 5 هزار و 60 سانتریفیوژ کار غنی‌سازی را انجام خواهند داد و تعدادش هم مشخص است و هم‌اکنون به این میزان و مقدار رسیده‌ایم.

کمالوندی تصریح کرد: اختلاف نظری بین بازرسی و آژانس وجود داشت که مجبور شدند دوباره شمارش کنند و دیدند اختلاف 10تایی که وجود داشته، واقعیت ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که شمار زیادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد کشورمان شده‌اند.

وی افزود: فکر می‌کنیم در چند روز آینده گزارش آژانس منتشر می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیرامون بدعهدی‌های طرف مقابل و همچنین عمل کردن ایران به تعهدات خود تصریح کرد: در خصوص مسائل فنی، آن چیزی که لازم بوده دو طرف در حال انجام آن هستند و این طور نیست که یک طرف بخواهد انجام بدهد و طرف مقابل این کار را نکند.

وی خاطرنشان کرد: هم در حوزه تحریم‌ها و هم در حوزه حقوقی، کارهایی که طرف مقابل باید انجام بدهد، شروع شده و بخشی از آن هم انجام شده است، به‌طور مثال اعلامیه، بیانیه و نامه رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا که برای برداشتن تحریم‌هاست، مربوط به این می‌شود که آژانس اعلام می‌کند ایران کارهای خود را انجام داده است.

کمالوندی ادامه داد: ایران کارهای خود را انجام داده است، این کارها، کارهای سنگین و زیادی است و تلاش کردیم در صورت امکان زمان را کوتاه‌تر کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بالاخره ما باید کارهای خود را انجام دهیم و زمانی که این کارها به انتها برسد، اتوماتیک ما روز اجرا را خواهیم داشت.

«قرار نیست برای روز اجرا طرف مقابل تصمیم‌گیری کند، بنابراین کار از نظر ما در مسیر خود در حال پیش رفتن است».

وی گفت: البته بحث‌هایی در کنگره آمریکا درمورد ویزا مطرح بود که همکاران ما در وزارت خارجه کارهای خوبی انجام دادند و اطلاعات خوبی در حال حاضر وجود دارد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: کشورما کشور بزرگی است و تعهداتی دارد و این تعهدات را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: اگر تخلفی از طرف مقابل صورت بگیرد و ما بخواهیم بازگشت به عقب داشته باشیم، بازگشت ما با ماشین‌های نسل قدیم نخواهد بود و از ماشین‌های نسل جدید که بهره‌وری بالاتری دارند، استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با همکاری کار را خوب پیش ببریم و معتقد نیستیم که باید به نکات منفی توجه کرد؛ اگرچه ما نباید به طرف مقابل اعتماد داشته باشیم. به همین دلیل در زمان مبادله مواد، 3 محموله تحویل گرفتیم و آزمایش کرده و نسبت به آن اعتماد کردیم و محموله خود را تحویل دادیم. بین ما و غرب اعتماد و اطمینان وجود ندارد و با احتیاط رفتار می‌کنیم.

کمالوندی افزود: بخشی از کُندی کار به خاطر همین عدم اعتماد و اطمینان بوده است. چه بسا ما می‌توانیم محموله خود را زودتر بفرستیم.

وی گفت: به هر حال در روزهای آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت و چشم‌انداز هسته‌ای ایران بدون تردید چشم‌انداز روشنی است.

ادامه دارد...

http://fna.ir/FD8GYO


ویدیو مرتبط :
بازرسان آژانس انرژی اتمی سرزده وارد شدند!