سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیا خرید هدست های واقعیت مجازی 99 دلاری منطقی است؟


آیا خرید هدست های واقعیت مجازی 99 دلاری منطقی است؟

نکته اصلی در مورد پلتفرم کاردبورد گوگل، قیمت بسیار اندک آن بوده. می توانید با پرداخت مبلغ 20 دلار، به معنای واقعی کلمه یک تکه مقوا با چند لنز بخرید، تلفن تان را درون آن قرار داده و محتوای واقعیت مجازی تماشا کنید.

حتی اخیرا روزنامه های آمریکایی هم روی روزنامه های شان یک کاردبورد مجانی به مردم می دادند. گوگل می خواهد مردم با بهایی اندک تکنولوژی واقعیت مجازی را بشناسند و تجربه اش کنند. اما تولیدکنندگان جانبی با ساخت محصولاتی نسبتا گران تر اما با ارائه همان تکنولوژی چه هدفی دارند؟

هدست Merge VR چندی پیش با قیمت 79.99 دلار به پیش فروش گذاشته شد و حالا قیمت آن به 99.99 دلار رسیده، از سوی دیگر Gear VR سامسونگ نیز اخیرا عرضه شده که قابلیت هایی فراتر از یک کاردبورد معمولی را ارائه می دهد. آیا خرید این دستگاه و ده ها مدل مشابه آن با قیمتی 99 دلاری منطقی است؟

راهی گران قیمت برای تماشای محتوای ارزان

samsung_gear_vr

هدست واقعیت مجازی سامسونگ اخیرا با قیمت 99 دلار عرضه شده و توسعه دهندگان نیز پشتیبانی مناسبی از آن به عمل آورده اند. برای مثال، سازندگان شاهکار «مانیومنت ولی» برای این دستگاه بازی مخصوصی طراحی کرده اند. بنابراین اگر می خواهید این مقدار هزینه کنید، چه چیزی بهتر از Gear VR که علاوه بر پشتیبانی نرم افزارهای مرسوم، اپ های اختصاصی هم دارد.

با این حال یک مسئله اساسی وجود دارد. اگر از دارندگان پرچمداران سال 2015 سامسونگ نباشید، استفاده از Gear VR هزینه های بسیاری در پی خواهد داشت؛ چرا که باید یکی از این تلفن ها را هم خریداری کنید. با این حال، قابلیت های بیشتر و تاخیر (Latency) کمتر باعث می شود که بهترین تجربه را با قیمتی معقولانه داشته باشید. در حقیقت، Gear VR جهشی بزرگ نسبت به گوگل کاردبورد است که بدون کمک آکیلس امکان پذیر نبود.

اگر نوت 5، اس 6، اس 6 اج و یا اس 6 اج پلاس ندارید، کاردبورد برای تجربه واقعیت مجازی بسیار عالی است. هدست هایی نظیر Merge VR نیز با تلفن های همراه شما (چه iOS و چه اندروید) به خوبی کار می کنند. اگر بتوانید اپلیکیشن کاردبورد را اجرا کنید و دستگاه را درون آن جای دهید، بنابراین استفاده از این هدست هم امکان پذیر است.

با این حال، کیفیت ساخت نه چندان بالا و طراحی نابخردانه سبب می شود تا تلفن های همراه بزرگ تر به سختی درون Merge VR قرار بگیرند. این یک نمونه از مشکلات طراحی هدست های ساخته شده براساس تکنولوژی کاردبورد گوگل است.

GearVRRetail-610

نقطه برتری هر هدست اقتصادی و میان رده دیگر به گوگل کاردبورد، استفاده از فوم و بندهایی است که آن را روی سر به راحتی نگه می دارد. با این حال، قرار نیست فیلم های سینمایی 2 ساعتی را روی این دستگاه ها تماشا کنید که از نگه داشتن کاردبورد به وسیله دست خسته شوید.

محتواهای تولیدشده کنونی، عمدتا ساده و کوتاه هستند و صرفا دمویی از تجربه واقعیت مجازی را ارائه می دهند. هدست با کمی چپ و راست کردن روی سرعت، درست در برابر چشم قرار می گیرد و بندها هم کاملا سر جای خود بسته می شوند. خوشبختانه فوم به کار برده شده حسی خوشایند به شما منتقل می کند و همانند مقوای گوگل، صورت را آزار نمی دهد.

تولیدکنندگان این هدست ها به خوبی بازار کودکان را هم هدف قرار داده اند. طراحی های ساده و رنگارنگ، این تکنولوژی جدید را برای کودکان نیز دوست داشتنی می کند. شاید برای تان سخت باشد که کاردبورد را با یک تلفن همراه چند صد دلاری به دست کودکی سر به هوا بسپارید که مرتبا سرش را به این سو و آن سو تکان می دهد. اما ابزاری چون Merge VR که تمام و کمال از فوم ساخته شده خیال شما را راحت تر می کند. با این حال، بعضی از این هدست های کلونی شده از کاردبورد، کاملا از شیشه یا مواد بی کیفیتی ساخته شده اند.

به طور خلاصه، محتوای کنونی تولید شده برای واقعیت مجازی چندان ارتقا یافته و درجه یک نیست، اما اگر می خواهید استفاده ای طولانی مدت (در این مقوله، بیش از چند دقیقه) داشته باشید، بهتر از قید گوگل کاردبورد را بزنید.

مورد بعدی، تغییر جایگاه لنزهاست. گوگل کاردبورد یک قاب ساده است که دو لنز ارزان قیمت درون آن قرار گرفته اند و اگر فاصله چشم های شما با جایگاه لنزها همخوانی نداشته باشد، با معضلی بزرگ در دیدن تصاویر روبرو خواهید شد. بنابراین، داشتن سوییچ هایی برای جا به جایی لنزها خود یک مورد مثبت به حساب می آید.

در هر حال، واقعیت مجازی فعلا با بهایی اندک در دسترس است اما طی یکی-دو سال آینده، شاهد ورود ابزارهایی گران قیمت به بازار هستیم که تجربه ای بی همتا را ارائه خواهند داد. آکیلس ریفت، پلی استیشن وی آر و اچ تی سی وایو، اصلی ترین هدست ها خواهند بود که با قیمتی حدود 300 الی 500 دلار قرار است به بازار آیند اما با 20 الی 100 دلار هم می توان تجربه ای نسبتا ساده را کسب کرد.

آیا خرید آن ها منطقی است؟

2

100 دلار، قیمتی بالا برای هدست هایی است که می خواهند محتوای ضعیف و ارزان قیمت را نمایش دهند. Merge VR یکی از ده ها نمونه ای است که تولید شده یا در حال تولید شدن بر اساس گوگل کاردبورد است. اگر می شود همین محتوا را با کاردبورد 20 دلاری مشاهده کرد، چرا باید مبلغ اضافه بپردازیم؟

اگر می خواهید چنین مبلغی را هزینه کنید، بهتر است هدست Gear VR را تهیه نمایید، البته اگر پرچمداران اندرویدی سامسونگ را در اختیار داشته باشید. اگر نه، خرید هدست های میان رده توجیح اقتصادی ندارد، مگر آنکه بخواهید با آرامش بیشتر همان محتوای ساده را ببینید.

هدست Merge VR بسیار خوش ساخت و راحت است، همانطور که بسیاری دیگر از هدست ها اینگونه هستند. تفاوت این هدست ها با گوگل کاردبورد، صرفا در مواد ساخته شده است. تصور کنید موتور یک ماشین عادی را روی بدنه ای با کیفیت انداخته اند و با قیمتی بالاتر به شما می فروشند. اگر کیفیت بالاتر موارد جانبی شما را مجذوب می کند و اصل ماجرا برای تان اهمیتی ندارد، پرداخت 99 دلار چندان هم بی منطق نیست.

برخلاف گوگل کاردبورد، لازم نیست هدست هایی نظیر Merge VR را در دست نگه دارید یا از خراشیده شدن صورت خود توسط گوشه های مقوایی رنجیده خاطر شوید. حتی به این راحتی ها هم خراب نمی شوند اما فراموش نکنید که اگرچه 99 دلار پرداخته اید اما تکنولوژی به کار برده شده در آن همان تکنولوژی 20 دلاری است، قرار نیست صاحب یک آکیلس یا حتی Gear VR بشوید.

منبع: Polygon

برچسب‌ها:Gear VRگوگل کاردبوردهدستهدست واقعیت مجازیواقعیت مجازی

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
جعبه گشایی هدست HTC Vive بهترین هدست واقعیت مجازی