گسترش اعتراضات مردمی در تونس به سراسر کشور


درگیری‌هایی که از روز شنبه در ولایت القصرین تونس میان نیروهای امنیتی و معترضان آغاز شده، شب گذشته نیز ادامه یافت و در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای دولت تازه تاسیس این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، با بالاگرفت درگیری‌ها میان جوانانی که از قفر و بیکاری خسته شده‌اند و نیروهای امنیتی و پلیس، حبیب الصید، نخست وزیر تونس تصمیم دارد سفر خود به اروپا را مختصر کرده و برای رسیدگی به مساله اعتراضات که با کشته شدن یکی از معترضان شدت یافته،‌ به کشور بازگردد.

الصید روز شنبه آتی ریاست نشست فوق العاده کابینه این کشور را برعهده خواهد داشت و روز شنبه نیز یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

قرار است نخست وزیر تونس که روز پنج شنبه برای شرکت در همایش اقتصادی داووس به سوئیس رفته،‌ برای مذاکره با مقامات فرانسه و در راس آنها مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه و رئیس سنای این کشور به پاریس برود.

در درگیری‌های پیشین ولایت القصرین میان پلیس و صدها معترضی که مراکز پلیس را آتش زده و به ساختمان های دولتی یورش بردند، پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و در این بین یک پلیس نیز کشته شد.

در حال حاضر اعتراضات و درگیری‌ها به پایتخت این کشور و نیز شهرهای باجه،‌ قبلی،‌ تطاوین، توزر،‌ قابس و سیدی بوزید نیز گسترش یافته است.

تونس با جمعیتی نزدیک به 11 میلیون نفر درآمدهای بالایی دارد و از صادر کنندگان بزرگ نفت و گاز و ذخایر معدنی محسوب می‌شود که این امر موجب نشده تا نرخ بیکاری بالای 15 درصد و فقر روز افزون آن کاهش یابد.

این بدترین اعتراضاتی است که از انقلاب سال 2011 که منجر به سقوط دولت زین العابدین بن علی و آغاز انقلاب‌های موسوم به بهار عربی شد،‌ تونس شاهد آن بوده است.

در استان قابس، معترضان به مقر اداره امنیت ملی شهر الحامه یورش بردند. در حالی که اعتراضات در شهرهای صفاقس، سوسه، النفیضه،‌ الجریصه و الدهمانی ادامه داشت، در استان قبلی معترضان مرکز اداره امنیت ملی در شهر دوز را به آتش کشدند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعتراضات مردمی در ترکیه