عربستان بزرگترین منبع حمایت فکری، ایدئولوژی و اقتصادی از تروریسم تکفیری شناخته می‌شود


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه عربستان سعودی نه بر اساس یک تدبیر عاقلانه بلکه براساس نوعی واکنش و حرکت‌های انفعالی از یک بحران به سمت بحرانی دیگر حرکت می‌کند و حیات و زندگی خود را در بحران‌آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین جابر انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چه کشورهایی تحت فشار عربستان اقدام به قطع یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران کرده‌اند گفت: براساس آنچه که تاکنون تایید شده دولت بحرین که به صورت واضح تحت حمایت عربستان سعودی و در طول این سال ها با قیام گسترده مردم روبرو بوده و ادامه حکومت خود را در حمایت از عربستان سعودی می داند اقدام به قطع روابط دیپلماتیک کرده است.

وی همچنین به قطع روابط دیپلماتیک دولت جیبوتی با تهران نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت سودان نیز که عملا نیازهای اقتصادی را با دلارهای سعودی تامین می کند در راستای حمایت از عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران کرده است.

وی تصریح کرد: دولت امارات متحده عربی نیز علی رغم فشارهای عربستان تنها کاهش روابط در سطح کاردار با ایران را اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سیاست تنش آفرینی و بحران‌آفرینی عربستان و انزوایی که این کشور در آن قرار دارد ادامه داد: عربستان سعودی در چند سال گذشته از جریان‌های تکفیری حمایت کرده و مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی را در این راستا دنبال کرده است، البته تا پیش از این، این حمایت‌ها و اقدامات تا حدودی پنهان بود اما با توجه به تحولات منطقه در سالیان اخیر به ویژه یکی دو سال گذشته دست پنهان عربستان سعودی آشکار شده و این یک واقعیت است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین منبع حمایتی فکری، ایدئولوژی، اقتصادی و مادی از تروریسم تکفیری شناخته می‌شود.

جابر انصاری در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبر ادامه داد: عربستان سعودی نه بر اساس یک تدبیر عاقلانه بلکه براساس نوعی واکنش و حرکت‌های انفعالی از یک بحران به بحران دیگر حرکت می کند و حیات و زندگی خود را در بحران آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده است.

انصاری در همین راستا افزود: ممکن است این وضعیت تا مدتی ادامه پیدا کند و قطعا این سیاست‌های تخریبی هزینه‌هایی را برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه خواهد داشت ولی این نحوه مملکت‌داری امکان استمرار در افق میان مدت و درازمدت نخواهد داشت و به ضد خود تبدیل خواهد شد و عامل این سیاست ها نتیجه این سیاست‌های خود را خواهد دید.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای محدودی به دلایل سیاسی و اقتصادی تحت الحمایه عربستان هستند و عربستان توانسته در راستای سیاست‌های خود آن‌ها را با خود همراه کند ولی این سیاست‌ها به عربستان سعودی در حل بحران‌های داخلی و خارجی‌اش کمکی نمی کند.

انصاری در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: سیاست های تخریبی عربستان و حمایت آن کشور از جریان تروریستی تکفیری وضعیتی را در منطقه ایجاد کرده که اکثر کشورها مخالفت با این سیاست ها را در اولویت خود قرار داده‌اند و علی رغم سر و صدایی که این سیاست‌ها ایجاد می کند ولی این نوع بحران‌آفرینی و سیاست‌ها تاثیری بر حل بحران‌هایی که عربستان با آن روبرو است نمی گذارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اسد: عربستان، قطر و ترکیه از تروریسم حمایت می کنند